TV 2 Interaktiv storsatser på rubrikk etter plussresultat

I fjor så det svært mørkt ut - i år kan en meget fornøyd Gunnar Stavrum presentere et lite plussresultat etter første halvår, ikke minst takket være Kanon-tjenesten på TV. Og snart skal FINN få noe å tygge på.

Et minusresultat på 16,6 millioner kroner var de stygge sifrene som Interaktiv-sjef Gunnar Stavrum måtte legge frem for styreleder Kåre Valebrokk etter første halvår i 2001. Da ble det fullt kaos etter at gale prognoser ble lagt frem på resultatpresentasjonen. For å få kabalen til å gå opp, måtte mange av de ansatte i TV 2 Interaktiv finne seg noe annet å gjøre.

Les føljetongen her:

Etter den kraftige opprydningen i fjor, er imidlertid tonen blitt helt annerledes i 2002. Resultatene fra morselskapet TV 2 ble lagt frem i ettermiddag og viser et selskap i solid, økonomisk fremgang. Et negativt driftsresultat på rundt 500.000 kroner og et positivt resultat på bunnlinjen på cirka 400.000 kroner er svært hyggelig for en TV-sjef som var svært presset i fjor på samme tid.

- Dette er som planlagt. Og vi skal greie å gå i pluss for hele året, sier Gunnar Stavrum til digi.no. Inntektene kommer fra rubrikkannonsering, internettannonsering og mobilbruk. I løpet av hele året skal TV 2 Interaktiv sitte igjen med fem millioner kroner på en omsetning på 120 millioner.

Selskapet har blant annet sluppet unna fallet i omsetningen på mobile underholdningstjenester, som DB Medialab/Dagbladet.no og andre medieselskap er rammet av.

Les saken:

- Vi har i realiteten aldri vært store på logoer, ringetoner og de dilletjenestene der. Det er TV-relaterte ting, som for eksempel Offtime-konseptet som kjøres i sommer, som TV 2-selskapet drar mobilinntekter fra., sier han.

Konseptet har fått det fengende navnet 'Kanon' og er på lufta i periodene utenom de regulære TV-sendingene. Innholdet drives blant annet fram av mobilprat og tekstmeldinger som TV-seerne kan sende inn og se på TV-skjermen.

TV 2 Interaktiv har eierskapet til Offtime.

- Vi får alle inntektene etter at teleoperatøren har fått sitt. Samtidig må vi betale TV 2 for sendekostnadene i Offtime-tiden. Det kommer i tillegg til de 15 millionene vi må betale TV 2 årlig for tekst-TV-distribusjon, røper Stavrum. Han anslår de årlige overføringene til morselskapet til mellom 25 og 30 millioner kroner i året.

Eierrne i TV 2 sitter også igjen med 50 prosent av de mobile inntektene ved for eksempel mobilavstemninger i ordinære TV-program som 'Holmgang'

Inntektene og kostnadene holdes uansett innenfor TV 2 Gruppen, men hadde det ikke vært for internfaktureringen, hadde regnskapet til TV 2 Interaktiv sett adskillig penere ut. Og morselskapets tall ikke så vakre som ved presentasjonen i dag.

Driftsinntektene i selve TV 2 var på 705 millioner kroner i første halvår, noe som er en fremgang fra 694 millioner kroner fra første halvår i fjor. Driftsresultatet er imidlertid kraftig svekket etter kostbare OL-sendinger og viser et positivt bidrag på 57 millioner kroner. Det er en tilbakegang på 28 millioner sammenliknet med samme periode i fjor.

Valebrokk kan imidlertid glede seg over at det er mer godt i vente fra den interaktive virksomheten.

Mens sommermånedene er typiske telemåneder hvor mobilinntektene er høye, er høstmånedene, og da spesielt oktober og november, hyggelige på reklamefronten.

- Vi skal greie et positivt millionresultat uten å drive noen spesiell høstoffensiv, spår Stavrum og klarer likevel ikke å skjule håpet om at en relansering av rubrikk-tjenesten skal gjøre susen.

Mens Aftenpostens FINN.no har posisjonert seg som en markedsleder innen rubrikk-tjenester, har hovedkonkurrentene innen lokalaviser A-pressen og Orkla Media slått sine pjalter sammen for å satse på Internett.

Les saken her:


Inn fra siden kommer nå TV 2 inn og vil ha et ord med i rubrikkannonsekampen. Allerede i dag omsetter TV 2 for mange millioner, spesielt på tekst-TV. Til høsten har TV Interaktiv funnet samarbeidspartnere og skal gjøre merkevaren sterkere.

Og for TV 2s del er Internett kun en mindre distribusjonskanal når det gjelder rubrikkannonsering.

- Vi skal ikke sitte å se på at de andre bygger seg større. Før Orkla og A-pressen får ut fingeren (lanseringen av deres nye Internett-tjeneste er planlagt til fjerde kvartal i år - red.anm), skal vi ha klart å bygge vårt eget, nye brand via TV-en, mener Stavrum som er på jakt etter flere distributører til den nye tjenesten.

Han mener rubrikkannonsering i lokalavisen har en svært sterk posisjon, ikke minst på grunn av underholdningsverdien, men hevder at tekst-TV kanskje er et like sterkt medium som papiravisen for denne typen småannonsering.

- Det er godt over to millioner mennesker som er innom tekst-TV-sidene til TV 2 minst én gang i uka. Det gjør at vi ikke ligger så langt unna avisene som mange kanskje skulle tro, sier Stavrum.

Han vil ikke røpe mer om den nye rubrikksatsingen, men kommer tilbake med flere opplysninger når han har skaffet partnere til TV 2.

Til toppen