TV 2 Interaktiv tar betalt for alt web-TV-innholdet

Eksklusive klipp fra Torsdagsklubben er blant elementene som skal lokke 228.000 registrerte brukere på Frihet.tv2.no til å betale. Prisen blir avgjørende.

TV 2 Interaktiv-sjef Gunnar Stavrum har lenge varslet at selskapet skal ta betalt for bredbåndsinnholdet sitt.

På web-TV-tjenesten Frihet.tv2.no er det imidlertid fortsatt mulig å bevege seg helt gratis etter at man har registrert seg.

Til nå har 228.000 TV 2-surfere lagt igjen navnet sitt, 140.000 av de registrerte har logget seg inn mer enn ti ganger. Nå må imidlertid de registrerte brukerne forte seg; gratistittingen på levende bilder på PC-en er snart over.

Stavrum opplyser til digi.no at det er kun snakk om dager før han lanserer en ny bredbåndsportal der TV 2 skal ta seg betalt for alt innholdet. Selskapet har inngått en avtale med eSolutions som var det norske selskapet som fikk en stor åpning i det norske nettmarkedet gjennom alliansen Innholdnett som i disse dager har skiftet navn til Nettforum.

eSolutions har en løsning de kaller TrustedCash som de forsøker å selge til alle innholdsaktørene i alliansen. NRK er en av aktørene som allerede har implementert denne løsningen på sin VIP-avdeling på nettstedet til satireprogrammet Åpen Post.

Stavrum har selv fått en boost av konkurrentens kyllingstunt på sine egen web-TV-tjeneste.



Stavrum har vært inne hos konkurrenten NRK og testet Åpen Post-betalingen. Nå skal han snart igang med dette på programmet Torsdagsklubben med Silje Stang, Otto Jespersen og Thomas Giertsen som sendes hver torsdag kveld.


"I en begrenset periode gir vi deg Torsdagsklubben på nett helt gratis! Men snart kommer den nye lommeboken på nettet. Gjør deg kjent med TrustedCash allerede nå." skriver TV 2 på hjemmesidene sine.


Dermed avslører TV 2 at underholdning blir en hjørnesten i web-TV-satsingen fremover. I tillegg blir sport, og spesielt Tippeligaen, pluss TV 2-nyhetene hovedbestanddeler i tilbudet.

Hittil har web-TV-satsingen kun vært en utgift for TV 2 Interaktiv som har kjørt få reklamekampanjer på web-TV til nå.

Stavrum vil ikke nøyaktig si når de skal i gang med betalingen, blant annet fordi de vurderer hvordan de skal skaffe seg nye brukere som aldri har vært inne på bredbåndsportalen tidligere.

- Vi vurderer om vi eksempelvis skal tilby smakebiter på ti sekunder per element, ha en gratis startperiode eller andre elementer for å lokke nye brukere inn. Vi har ikke helt bestemt oss for modellen ennå, sier han.

Med 90.000 som mottar en epost-varsling fra TV2.no hver gang det er nyheter på web-TV, mener Stavrum at de har en glimrende salgskanal allerede der. TV 2 satser på at betalingsmetodene er enkle nok og at surferne stoler nok på TV 2 (og dermed eSolutions) til å legge igjen kredittkortnummeret sitt på Internett.

Hovedutfordringene blir å finne hvor mye TV2.no skal ta betalt fra brukerne og om brukerne er mest opptatt av stykkpriser eller abonnement.

Til toppen