TV 2 Interaktiv vil ikke lenger gi gratis innhold

Gunnar Stavrum, publisher i TV 2 Interaktiv, er lei av å fyre for kråkene. Nå skal Internett-satsingen til TV-kanalen spare 17 millioner kroner. Det som ikke tjener penger, forsvinner.

TV 2 er blant de første store, norske medieaktørene til å kutte i Internett-satsingen. Onsdag kom meldingen om at TV 2 Interaktiv skal kutte 17 millioner kroner i kostnader resten av året. Dette vil medføre oppsigelser.

Tidligere har Dagbladets DB Medialab meldt at de ikke klarer å gjennomføre de store ambisjonene sine og skal spare 26 millioner kroner på digitale medier.

Gunnar Stavrum, publisher i TV 2 Interaktiv, sier til digitoday.no at TV 2s Internettselskap ikke sliter med pengene, og at en stor del av virksomheten ikke kommer fra TV2.no. Av de 104 ansatte, er det bare en del som jobber med Internett, resten jobber med tekst-TV, mobil og rubrikk-salg.

Men det er nettjenestene som bekymrer Stavrum. - Vi liker ikke å levere gratis innhold. Nå fyrer vi for kråkene siden vi ikke tjener penger på deler av Internett-satsingen.
Vi har langt flere sidevisninger enn det vi greier å selge ut, sier Stavrum, som sier at de vil kutte i omfanget av det tilbudet som i dag er gratis, og som man ikke tjener penger på.

- Vi har i dag solide inntekter på nyheter, sport og lignende. Alt som ikke gir oss cash skal rett og slett vekk, sier Stavrum. Hvordan kuttene kommer til å skje, har ikke Stavrum klart for seg enda, men prosessen er i gang.

Tidligere har TV 2 Interaktiv signalisert overfor digitoday.no at de som den første aktøren i landet kan tenke seg å ta betalt for bredbåndsinnhold.

TV 2 er en av de største pådriverne innen innhold til de digitale mediekanalene som etter hvert dukker opp, eller som per i dag er på tegnebrettet. Men Stavrum er klar på at kostnadskuttene ikke skal gå ut over dette.

- Det vi skal satse på er web-TV, bredbånd og de tingene som ligger innenfor TV 2-konseptet. Men jeg vil påpeke at de kuttene på 17 millioner vil bli gjennomført dersom det ikke lykkes å finne nye inntektsmodeller, sier Stavrum.

Han sier også at brukerne nå må finne seg i å betale for innholdet de får på nettet. - Enten må brukeren betale, ellers får de mindre. Det er alle tjent med, sier Stavrum til digitoday.no.
Til toppen