TV 2 investerer i Internett-sportal

TV 2 beveger seg ned på lokalnivå og tilbyr nyheter på Vestfold-portalen Sportskanalen.no. I avtalen ligger det en opsjon på eierskap i portalen.

Sport er et av innholdsområdene på Internett som er i ferd med å bli svært attraktive for de større medieaktørene å investere i. De mange idrettslagene her til lands utgjør et lukrativt marked for aktører som kan tenke seg å få innpass i lokalmiljøene, og det har da også både Telenor AS, A-pressen og TV 2 oppdaget.

Først ut var Telenor som sammen med Norges Idrettsforbund har investert i idrettstjenesten N3sport. Selskapet har både bygd en portal, men også utviklet tilbud for å betjene gratis hjemmesider og nettauksjoner for idrettslag.
Les:
Robbestad klubber Telenor-samarbeid


Nylig kom også A-pressen på banen i et samarbeid med Askim-selskapet Sport Media, et stort idrettsforlag som gir ut bladet "Norsk Idrett", organet for Norsk Idrettsforbund og Norges Olympiske Komité.
Les:
A-pressen inn i sportsportal

Og nå kommer altså en tredje aktør på banen: Kanalen AS som driver Sportskanalen.no. Her har TV 2 Interaktiv vist sin interesse ved å inngå en avtale om levering av nyheter. I tillegg ligger det en opsjon om å gå inn på eiersiden. Men da må Sportskanalen forsvare sin eksistens og vise at satsingen gir resultater.
Gunnar Stavrum som leder TV 2 Interaktiv, sier til digi.no at TV 2 hittil først og fremst har konsentrert seg om toppidrett. Dermed er det et vakuum når det gjelder sport på lokalnivå, det vil si grasrota.


Sportskanalen har som mål å tilby alle lag og foreninger i Idretts-Norge gratis hjemmesider. E-handel er inkludert i tilbudet, det samme som N3sport tilbyr sine kunder. Fordelen til N3sport er at de har idretten inne på eiersiden.

- Det som trengs er en ildsjel i hver klubb som legger inn stoff. Nasjonalt og internasjonalt stoff tar vi oss av sier Stavrum.

Men de lokale ildsjelene fra Vestfold, med redaktør Odd Fjeldstad i spissen, tar sikte på ekspandere både til Sverige og Danmark, Identiske moduler ligger klare for eksport med fokus på nyheter og mål om å tilby idrettsaktører gratis hjemmesider.

Fjeldstad er medeier i selskapet,. men vil ikke si hvor stort eierskap TV 2 Interaktiv vil få hvis de innløser opsjonen. Han sier at de ikke dreier seg om majoriteten. Gunnar Stavrum vil heller ikke si hvor mye de er villige til å spytte inn i Kanalen AS.

Til toppen