TV 2 til injuriesøksmål mot staten

TV 2 er lei av stadige beskyldninger fra Statens medieforvaltning og går til injuriesøksmål mot direktør Ivar Andenæs. Den endelige dråpen var Andenæs' påstander om produktplasseringer i situasjonskomedien "Mot i brøstet".

Direktør Ivar Andenæs i Statens Medieforvaltning sier at kontrollorganet har blitt stevnet for mange forskjellige forhold gjennom årenes løp, men aldri for injurier. Bakgrunnen for den skarpe reaksjonen fra TV 2, var uttalelser Andenæs kom med til Dagbladet i slutten av februar:

"'Mot i brøstet' er noe av det mest hårreisende jeg har sett når det gjelder produktplassering, og jeg ser ikke bortfra at vi må se nærmere på regelverket. Dette er uten tvil reklame som foregår på siden av de godkjente mulighetene. Et uvesen", sa Andenæs i dagbladartikkelen..

Han vil ikke si noe til digi:media om han angrer på disse uttalelsene i dag og foretrekker å være mest mulig knapp i kommentarene - ikke minst fordi dreier seg om et forestående søksmål. Men han mener at medieforvaltningen ikke gjør forskjell på noen av aktørene i kringkastingsbransjen når de går ut med kritikk offentlig.

Informasjonssjef Arve Løberg i TV 2 er av en helt annen oppfatning:

- Det er et stort problem når lederen av organet som er satt til å overholde reklame- og sponsorreglene, stadig beskylder oss for å bryte regelverket. Medieforvaltningen er ofte ute med pekefingeren mot TV 2 og er langt mer kritiske mot oss enn for eksempel NRK, mener Løberg.

Han hevder at i tilfellet med produktplassering, gikk Andenæs svært langt over streken.

- I kraft av sin stilling gjør han produktplassering til en sannhet i vår suksess-serie. Vi har hele tiden fått forståelsen fra produksjonsselskapet at "Mot i brøstet" har vært laget innen gjeldende regelverk , fri for produktplasseringer, sier Løberg.

-Men er ikke dere, som forvaltere av ytringsfriheten, litt hårsåre når dere reagerer så skarpt?

- Noen vil kanskje påstå det. Men noen ganger må tings løses gjennom rettssystemet når man er uenige om saker, sier Løberg.

Fra komiserien ble en hit, har det vært rettet stadige beskyldninger om skjult reklame og produktplasseringer i "Mot i brøstet". Ved frokostbordet har Aftenposten og Kellogg's corn flakes vært faste innslag. Seigmennene, potetgullet og Coca-Cola'en til Sven Nordin (alias Nils) har også vært i fokus.

Til toppen