TV 2 vil ha (digit)alt eller ingenting

Gunnar Stavrum, nettredaktør i TV 2, vil ha alt eller ingenting når det gjelder rettigheter til sportsarrangementer. Han sier at TV 2 fortrinnsvis vil kjøpe innhold som de både kan sende via web og tradisjonelt fjernsyn.

TV 2 startet for noen måneder siden sin TV-satsing på nettet. Håpet til den største kommersielle TV-kanalen i Norge er å få en like sterk posisjon på nettet som de har i TV-universet.
Les mer om TV 2s Web-TV strategi:
Skal bli største TV-kanal på nettet

Men når det gjelder rettigheter til et av de viktigste programtilbudene, de store sportsarrangementene, kan web-TV-satsingen komme i en skvis. Tidligere har TV-rettighetene og rettighetene til å sende større sportsarrangement i andre distribusjonskanaler vært to sider av samme sak. Men i et forsøk på å tilpasse seg den nye mediealderen har aktørene blitt enige om at dette ikke lenger er tilfellet: Nå skal rettigheter for sending på nettet bli skilt fra sendinger på tradisjonelt fjernsyn.

Tidligere i dag har digitoday skrevet om idrettsforbundene (som eier rettighetene til de store arrangementene) og rettighetsforvalterne, blant annet med Kirch-gruppen i spissen. Leo Kirch og hans mediaimperium støvsuger nå markedet for UMTS-rettighetene til for eksempel fotball VM.

Les mer om Kirch sine planer:
Kirch vil kuppe senderettighetene nå
- Vi bør begrense det vi driver med til å gjelde innhold vi har rettigheter på i både fjernsyn og på nett. Det er jo i denne krysskoblingen vi kan få ut de store effektene av web-TV-satsingen, sier ansvarlig redaktør for TV 2s nettsatsing, Gunnar Stavrum til digitoday.no.


- Hvis Kirch eller noen andre er ute for å melke nye plattformer så bør de ha dette helt klart for seg, sier Stavrum, som understreker at dette er "en meget viktig problemstilling for TV 2".
Per Håkon Fasting ved Schibsted Telecom, telemedieselskapet som skal gjøre Norges fremste innholdsaktør i stand til å takle mobilt Internett, forundrer seg over rettighetsproblematikken.


- Jeg skjønner ikke hvordan de skal skille på disse rettighetene. Slik jeg ser det har man rettigheter på levende bilder, ellers har man det ikke, sier Fasting til digitoday.

Selv om Kirch satser på et eget rettighetsselskap på mobile plattformer, Worldzap, kommer ikke Schibsted til å gjøre samme bevegelse, sier Fasting.

- I så fall vil det være i samarbeid med for eksempel VG eller andre sportsmiljøer innenfor Schibsteds avisflora. Men da gjelder det å kjøpe rettighetene til forskjellige arrangementer for å bruke dem, ikke selge dem til andre. Det blir en redaksjonell vurdering.

Til toppen