TV-en danker ut PC-en til hjemme-shopping

Forbrukerne vil heller handle hjemmefra via fjernsynet enn å shoppe med PC-en, viser en britisk undersøkelse.

En ting er det at fjernsynet aldri tryner. Nå viser det seg også at de som handler hjemmefra via nettet ene og alene av bekvemmelighetshensyn foretrekker den interaktive TV-en fremfor datamaskinen, skriver britiske ZDNet.

Studien, som er foretatt av Gallop/Pace blant 1004 brukere, viser at 42 prosent helst vil benytte interaktiv TV til shopping hjemmefra. Kun 26 prosent av de spurte svarer at de foretrekker PC-en til sine innkjøp.

Dessuten svarer 25 prosent av de spurte at de ikke vil benytte noen av metodene for å handle, noe som vurderes å være et signal om at kundene er i ferd med å bli fortrolige med interaktive shopping-tjenester. For bare et års tid siden svarte hele 71 prosent at innkjøp av varer via interaktiv TV "ikke var interessant i hele tatt".

Markedssjef Andrew Wallace i Pace mener folk har større tiltro til det interaktive fjernsynet som shoppingkanal enn PC-en fordi de er mer vant med TV-en.

- Brukervennlighet er en kritisk faktor. Alle kan å bruke en TV. Dessuten forventer ingen at TV-en vil krasje - den krangler ikke like mye som en PC, sier han til ZDNet.

Noe overraskende er det likevel at det i aldersgruppen 16-24 år, det vil si de som har vokst opp med hjemme-PC og har fått dataundervisning på skolen, er så mange som 65 prosent som svarer at de foretrekker interaktiv TV fremfor PC-en til å handle varer og tjenester hjemmefra.

Når det gjelder tilgang til Internett og elektronisk post svarer imidlertid 52 prosent av de spurte at de helst bruker PC-en, bare 21 prosent foretrekker TV-apparatet.

Wallace forklarer dette med at Internett er optimalisert for PC-en.

- Elektronisk post vil bli minst like populært på TV som på PC, men jeg tror plattformene vil eksistere side ved side, dog vil PC-en fremdeles bli mest brukt til Internett-surfing, spår han.

Til toppen