TV-kanalene forbereder krig mot distributørene

NRK og TV 2 vil stille store krav til digitale TV-distributørene når fremtiden etter hvert meisles ut i den digitale TV-fremtiden. De to produsentene og innholdsleverandørene akter å kreve betaling av inntektstrømmen hos distributørene.

Det var duket for krig da tre av profilene rundt digitalisering av de norske TV-sendingene møttes til debatt på årets første utgave av First Tuesday i Oslo.
Gunnar Stavrum, sjef for TV 2 sin Internett-satsing, sa at TV 2 sin strategi fremover vil være å konsentrere seg om produksjon og levering av innhold.


- Vi vil fighte distributørene, for vi vil ha betalt for vårt innhold. Og derfor vil vi fortsette å satse mer på innhold, produksjon og agregering av innhold.

Dette har Stavrum tidligere presisert flere ganger i forhold til teleoperatørene og gått ut med sterk kritikk av blant andre Telenor ASA


Arrangementet, som ble avholdt på Rockefeller med over 700 påmeldte deltakere, hadde et tema som spant rundt digitalisering av TV- kringkastingen, og fremtiden for det interaktive tjenestesamspillet mellom dagens TV og Internett.

Med i debatten stilte de to riksdekkende TV kanalene, Norsk Rikskringkasting og TV 2. Begge med ståsted fra produksjon og leveranse av innhold. Tredje deltaker i debatten var Canal Digital Norge AS som i hovedsak fungere som distributør for digital TV.

Gunnar Stavrum tror et av de viktigste utviklingstrekkene for fremtidens TV og den digitale distribusjonen, er fremveksten av nye businessmodeller.
- Mediene er ikke lenger annonsebærere, og man må se etter nye modeller for å tjene på de transaksjoner som gjøres gjennom de interaktive tjenestene.

TV 2 har hatt som mål helt siden oppstarten for ti år siden, å bygge opp et solid varemerke. I dag som TV-kanalen har fått et av Norges sterkeste og best likte varemarker, blir der derfor viktig å profittere på dette produktet, fremhever Stavrum. Som innholdsleverandør til fremtidens digital-TV og en sterk bidragsyder til at distributørene har trafikk og kvalitet, skal også TV 2 ha sin del av den kommersielle kaken.

Stavrum trekker frem styrkeforholdet mellom partene med innholdsleverandørene og distributørene på hver sin side i en mulig kommende konflikt, som en av de største usikkerhetsmomentene fremover. Utfallet av denne konflikten kan få stor betydning for fremtidens digitale TV-bilde, mente Stavrum og lot det skinne igjennom at TV 2 ser sin posisjon som sterk i dag og akter å bruke denne aktivt.

- Et annet usikkerhetsmoment er hva som skjer med NRK, sa Stavrum.

De er så store og vesentlige for fremdriften av den digitale omstillingen , og deres bevegelser har uansett hva de gjør betydning for fremtiden av den norske digitale TV.

Og Rolf Brandrud , tidligere sjef for NRK Interaktiv og nå rådgiver for digital strategi og utvikling i NRK Futurum, var helt på linje med sin kollega i TV 2 når det gjelder betaling for innhold.

- Innhold er drivkraften for alt på TV, og man må ha attraktive tjenester og programmer å gi folk dersom de skal følge din kanal.

Det tredje usikkerhetsmomentet, ifølge Stavrum, er hva slags interaktivitet brukerne vil ha. All historie tilsier at de vil forbli passive i godstolen og få det meste ferdigtygd, og derfor vil interaktiviteten forbli minimal.

Her var NRK-representanten og TV 2-sjefen klart uenige.

Branderud trakk frem sine unge døtre som i dag kan sitte i timesvis foran TV-skjermen å spille, som et eksempel på neste generasjons bruk av TV. Brukerne vil bli langt mer aktive enn hva de har vært så langt, og at man vil se at interaktiviteten og mangfoldet i tjenester vil skyte fart fremover.

Den tidligere sjefen i NRK Interaktiv pekte også til at man nok vil se en større grad av samspill mellom innholdsaktører for å koordinere seg overfor distributørene. For NRK som den ledende innholdsleverandøren i Norge i dag, blir det viktig å sikre inflytelse i de digitale portalene. Gammel kringkasting henvendte seg direkte mot brukerne, mens man i fremtiden vil få portaler som fungerer som mellomledd på veien fra programprodusenten til brukeren. Dette er et ledd hvor det vil genereres kontantstrømmer som bør fordeles mellom de som bidrar, sa Branderud.

Adm. dir. Svein Erik Davidsen fra Canal Digital Norge var ikke over seg av begestring over de to andre sine innspill om deling av inntektene fra distribusjonen.

Hans korte kommentar til spørsmålet på inntektsdeling var;
-Det tror jeg ikke på, og var lite villig til å ta diskusjonen videre foran et publikum på 700.
Til toppen