TV-reklame skrur på PC-en

Lydsignaler kan brukes til å innstille PC-er på bestemt web-sider. Reklame-folk ser straks uante muligheter.

Det er et dansk selskap som har utviklet teknologien som skal overstyre dine egne valg av sider på Internett mens TV-en står på i bakgrunnen. Selskapet som har utviklet teknologien heter Interactive Television Entertainment (ITE), skriver danske Computerworld.

De som skal bruke systemet må laste ned programvaren WebChoice, ha PC-en på og koblet Internett, ha TV-en på. Når en reklame med lydsignalene kommer på TV-en, vil en hjemmeside åpne seg på datamaskinen.

Nå foregår et prøveprosjekt hvor ITE samarbeider med det internasjonale selskapet Nestlé. Det er en reklamekampanje for en ny is selskapet lanserer i disse dager. På isens hjemmesider som kommer opp, kan man delta i en "hemmelig" konkurranse.

På sikt er tankegangen at det ikke kun er under reklamepausene at sider på hjemmedatamaskinen popper opp. Ifølge Computerworld er den danske direktøren Per Andersen fra analyseselskapet IDC skeptisk og har ikke tro på teknologien.

Til toppen