Tv-salget drar opp elektronikk-omsetningen

Salget av TV-er med flatskjerm er årsaken til den kraftige veksten i forbrukerelektronikk i fjor.

Til tross for en uventet tilbakegang i salget av mobiltelefoner, hadde likevel elektronikkbransjen en kraftig vekst i fjor.

Samlet økte salget av forbrukerelektronikk med 12,3 prosent i fjor fra 2005. Bare 2000 hadde en større salgsøkning, den gangen på 12,8 prosent.

Til sammen ble det omsatt elektronikkprodukter for nesten 28,5 milliarder kroner, noe som innebærer at hver eneste innbygger i gjennomsnitt kjøpte elektronikkprodukter for over 6.000 kroner, ifølge ferske tall fra bransjen.

Svikt i mobiltelefonsalget blir overskygget først og fremst av den sterke oppgangen i salget av TV-er med flatskjerm - LCD- og plasma-TV-er. De alene sto for en omsetning på rundt 5 milliarder kroner, poengterer informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Folk kjøper flere TV-er og større TV-er: Hoveddelen av TV-ene med LCD-skjerm lå på mellom 32 og 37 tommer.

Derimot ble det solgt 300.000 færre mobiltelefoner i fjor til 2,05 millioner. En kraftig økning i salget av mobiltelefoner med bredbåndsstandarden 3G, eller UMTS, veide opp for en nedgang på hele 32 prosent i salget av tradisjonelle GSM-telefoner.

Til toppen