TV-serier over nett en voldsom suksess

Et forsøk ABC har kjørt med Lost og Frustrerte Frue i USA levner lite tvil om hvordan TV-bransjen vil endre seg.

Måten TV-programmer blir solgt og vist på er i full endring i USA og denne utviklingen kan raskt smitte over til Europa, for de mest sette TV-seriene og filmene i Europa er som regel laget i USA.

Lenge holdt de amerikanske TV-selskapene helt unna internett, men de siste årenes etterhvert voldsomme piratkopiering av TV-serier presser nå endringer.

NBC var første ute da selskapet startet salg av sine mest populære serier på iTunes.

TV-selskapet ABC har i samarbeid med deres moderselskap Disney gått et skritt lenger og fulgt det store rådet fra dotcom-årene: Kutt ut mellommannen helt, selg direkte.

ABCs hjemmeside har amerikanske nettbrukere kunnet å se de nyeste episodene av Lost, Desperate Housewives, Alias og Commander in Chief helt gratis. Programmene blir streamet, ikke lastet ned og det følger med reklameinnslag som man ikke kan spole over.

ABC/Disney kan dermed putte hele reklame-omsetningen i lommen uten å dele med noen TV-selskaper.

    Les også:

Tjeneste er bare tilgjengelig for brukere med amerikansk IP-adresse, men tjenesten fungert greit da digi.no prøvde med gjennom en amerikansk proxy-server.

Nå legger ABC frem tall som burde gjøre norske TV-kanaler nervøse. Tallene viser at mange brukerne synes det er helt greit å se på TV på PCen når de selv kan bestemme når. For i løpet av bare to uker har hele tre millioner TV-episoder blitt visst på ABC nettjeneste.

Sendingene skjer i samarbeid med Disney og nå forteller de to selskapene at man ser på forskjellige måter man kan utvide tjenesten. For det som er var et "eksperiment" er nå blitt en permanent tjeneste.

Disney og ABC vurderer blant annet å ta betalt for TV-episoder uten reklame.

Dette er dårlige signaler for blant annet de norske TV-kanalene. Nettopp ABC-serier som Lost og Frustrerte Fruer er de mest populære programmene på flere TV-kanaler og skulle Disney begynne å tilby dem til europeiske brukere over nettet, ville seer-tallene og dermed reklame-salget til de norske TV-kanalene raskt bli påvirket.

Til toppen