TV-spill fra Zonavi vil koste 15 kroner døgnet

I dag lanserte den interaktive TV-produsenten Zonavi sine første tjenester på digital-TV. Det er enkle produkter Telenor-selskapet nå lanserer. Likevel kommer TV-spill til koste deg via Canal Digital.

Telenor-selskapet Zonavi lanserte i dag interaktive TV-tjenester til alle Canal Digitals digitale abonnenter i Norden.

Det er 600.000 Canal Digital-kunder som har digitale TV-dekodere i Norden.

- Vi ser en klar utvikling der folk ikke bare ser på TV, men ønsker å bruke TV og ta del i det som skjer på skjermen, sier Johan Dolven, administrerende direktør i Zonavi. - Vi har tro på interaktivitet på TV fordi TV-en er det mest familiære mediet vi har.

Tidligere har digi.no skrevet at VG Multimedia leverer nyheter, fra sin vanlige nyhetsproduksjon, inn i Zonavi-tilbudet. Nyhetene kommer frem som en avansert tekst-TV-tjeneste og skal foreløpig kun finansieres ved hjelp av annonser. Også Det norske meteorologiske institutt leverer sitt innhold. Du får firedagers værvarsel for de største byene i Norden og feriemål i Europa - i tillegg kan du bestille lokale værmeldinger til mobiltelefonen.


Men det er spillene og underholdningsaspektet som Zonavi håper å få mest ut av. Fram til jul er det mulig å få spillene gratis, men fra nyttår vil du måtte betale et døgnabonnement til 15 kroner, et kvartalsabonnement til 99 kroner og årsabonnement til 299 kroner. Tilgang til Zonavi får du via Canal Digitals Navigator (Elektronisk Program Guide).

Tello, Cybreak, Pipe Panic og Aquaris er de fire spillene som er svært enkle og er svært like enkelte TV-spill (som tennis/Cybreak) man kunne få tilgang til for mange år siden ved hjelp av det analoge TV-apparatet ditt.

Dolven legger vekt på at dette er enkle saker som fungerer uavhengig av de vanlige programmene på TV. Det innebærer at Zonavi får sin egen kanal på menyen til Canal Digital, men blir altså ikke med på de ulike TV-kanalenes tilbud. En utfordring blir å få de digitale TV-seerne til faktisk å velge seg fram til de interaktive mulighetene.

Administrerende direktør Svein Erik Davidsen i Canal Digital innrømmer da også at de har en diskusjon med sin Telenor-partner om hva disse tilbudene skal hete. Zonavi er et ukjent merkenavn for nesten alle seere som ikke jobber i mediebransjen og forbindes ikke intuitivt med interaktive TV-tjenester.

Begge partene skal tjene penger på disse spillene. Ved å abonnere på den interaktive spillpakken, får man automatisk tilgang til alle de nye spillene som vil bli lansert fortløpende utover vinteren og våren. Kostnaden tilføyes på fakturaen som man betaler for tjenesten fra Canal Digital.

Det er uklart hvor mange nordmenn som i øyeblikket vil få sjansen til å ta disse interaktive mulighetene i bruk. Davidsen nekter nemlig å oppgi kundetall for de enkelte land i Norden. Han innrømmer imidlertid at lokalt innhold uansett er livsviktig for selskapet i de nordiske landene.

De to selskapene skal dele på inntektene fra spillene og andre fremtidige inntektskilder. Dolven opplyser at inntekter fra TV-seerne på underholdningstjenester, men også interaktive annonser som utløser e-handel, vil være fremtidige inntektsmuligheter. Den tredje muligheten er å få betalt fra innholdsleverandører som VG.

Zonavi vil ha gjenytelse for at internettaviser og andre får tilgang til mange TV-seere, men regner samtidig å legge til rette for nye inntektskilder for innholdeleverandører i beit for penger.

Til toppen