TV-stasjonenes tid går mot slutten

Her i Norge får vi se Lost og King Kong-filmen sterkt forsinket, men snart står TV-kanalens makt for fall.

Måten vi i dag kjøper film og TV-innhold på styres av en gammel og kronglete forretningsmodell som nå endelig står for fall. Det er fremdeles langt frem, men utviklingen innen såkalt video og tv-on-demand skyter raskt fart.

Det har startet med film. Her i Norge har vi etterhvert fått såkalte kiosk-tjenester eller velg selv og se når du vil-tjenester, både over bredbånd, satellitt og kabel. NRK og TV2 legger ut mye av sitt innhold på nettet, men oppløsningen er fremdeles begrenset.

Men fremdeles selges og spres amerikansk film og video gjennom en lang verdikjede. Du må i Norge se Lost-episodene når TVNorge sender dem og bare da. Sendingene ligger langt bak USA og ikke alt kommer til Norge. I USA er "Rome" den nye storserien, men om og når denne dukker opp i Norge vet vi ikke.

Det er muligheten til å kjøpe inn innhold og blande dette med egenprodusert innhold og eventuelt reklame som skaper de norske TV-kanalene slik vi kjenner dem. Men i USA begynner denne modellen nå å rakne.

De to store TV-selskapene NBC og CBS har nå alle åpnet for at satellitt og kabelselskaper kan selge enkeltepisoder på on-demand-basis.

Men ABC har gått et skritt videre i å startet salg av sine TV-serier gjennom iTunes. Over Internett kan altså kundene kjøpe og se på episoder både sin iPod og PC. Prisen er ikke avskrekkende - 99 cent - 6,5 kroner.

Da digi.no intervjuet Telenor om deres syn på denne utvikligen tidligere i sommer mente Telenor at full valgfrihet lå lagt frem i tid og at bremsen var nettopp TV-bransjen. Men TV-selskapene er under hardt press fra en voldsom vekst i piratkopiering av TV-serier.

Dotcom-fantastene får altså endelig rett: Internett river nå ned eksisterende verdikjeder og fjerner mellomledd.

I en ikke for fjern fremtid kan man se for seg at dagens TV-program er uinteressant. Med kjøp og se-muligheter vil vi selv kunne styre TV-hverdagen.

Dette vil få dramatiske konsekvenser for TV-kanalene. For det vil ramme etter alt å dømme ramme reklame-inntektene hardt, særlig for TV2 som er tvunget til å legge dem i mellom programmene. Men det vil også ramme aktører som NRK, TV3 og TVNorge dersom de mest populære publikumsmagnetene kan kjøpes over Internett eller gjennom satellitt/kabel-TV-dekoderen til folk.

Disse selskapene vil i stadig større grad måtte stole på sin egen innholdsproduksjon. Det store spørsmålet er: Når vi får stadig større frihet til å velge og styre selv, hvor mange vil se på NRKs eget innhold, for eksempel Redaksjon 1 eller Migrapolis.

Hvor mange vil se på denne type norsk produksjoner fordi dette er det som "går på TV" når de i stedet kan velge en ny runde Lost eller en tungt markedsført reality-episode der ting virkelig skar seg?

TV-on-demand vil sette innholdsprodusentene i fokus og disse samt bredbånd/satellitt og kabelselskapene kan glede seg - de vil kunne øke sine inntekter med salg av selvvalgt innhold dramatisk. Betal 10-15 kroner og få en fritt valgt TV-episode uten reklame vil nok friste mange.

Til toppen