TV2 innfrir, men er usikker på konsesjonen

TV 2 la onsdag frem rekordtall for tredje kvartal i år, et kvartal som tradisjonelt er svært så begredelig for mediesektoren. Men Kåre Valebrokk (bildet) er usikker på konsesjonen.

Tredje kvartal er ikke noen god periode for mediebransjen, mest på grunn av et labert annonsemarked i sommermånedene. Men dette ødelegger ikke året for TV 2, som kan se på år 2000 som det sterkeste i kanalens historie.

TV 2 fikk for tredje kvartal et resultat før skatt på 241,2 millioner norske kroner. Samme periode i fjor fikk konsernet et resultat på minus 22,1 millioner kroner. Omsetningen landet i Q3 på 1,07 milliarder norske kroner, mens det i samme periode i fjor kom på 942 millioner norske kroner.

En av årsakene til det sterke resultatet er salg av aksjene TV 2 eide i Canal Digital <7b>

Men på presentasjonen av kvartalsresultatene var det ikke regnskapet som sto i høysetet. Den store usikkerheten for TV 2 er nemlig konsesjonen som Kulturdepartementet har utlyst for allmennkringkasting. Det er slett ikke sikkert at TV 2 kommer til å få fornyet sin konsesjon for neste periode, ei heller om fjernsynskanalen faktisk søker, skal en tro TV2-direktør Kåre Valebrokk.

Hva TV 2 skal gjøre i denne saken ble tatt opp på dagens styremøte i selskapet.

- TV 2 ønsker å få konsesjon, men vi vil være et TV selskap i det norske markedet, uansett om vi får konsesjonen eller ikke, sier Harald Norvik, styreformann i TV 2.

Han sier også at det ikke er sikkert at TV 2 kommer til å søke på konsesjonen, hvis konsesjonspliktene blir umulige å overholde, eller for kostbare. Da kommer TV 2 til å stille uten konsesjon, men likevel ikke uten en sendeflate ut mot det norske markedet.

- Det skal bli svært tøft for en annen aktør å komme inn på markedet, sier Kåre Valebrokk, administrerende direktør og ansvarlig redaktør for TV 2. Han mener at aktørene som skulle komme inn på banen vil måtte dele markedet med TV 2, siden de ikke akter å pakke sammen.

- Hvis vi ikke får konsesjonen så kommer vi til å senke kostnadsnivået og snu hver stein for å få ting til å gå, sier Valebrokk.

Det ryktes at aktører som Bonnier, Bertelsmann og TVNorge eier SBS skal være interessert i en konsesjon for reklamefinansiert allmennkringkaster. I så fall er dette dårlig nytt for TV 2. Dette er selskaper med mye penger, og som tåler å drive med underskudd over lang tid, samtidig kan det norske markedet være fristende - særlig hvis man ser det i sammenheng med et nordisk marked.

Usikkerheten rundt konsesjonsspørsmålet har også fått TV2s børsplaner til å løye. Norvik sier at ønske om børsnotering fortsatt er til stede blant eierne, og at det fremdeles jobbes for dette.

Til toppen