TV3-eier med Eurosport-avtale

Modern Times Group har inngått et samarbeid med Eurosport gjennom TV-Shop Europe for å kople internetthandel med TV.

Mens Telenor og TV2 legger ned sin shopping-kanal Canal M etter drøyt ett års drift, ekspanderer svenske Modern Times Group sin TV-Shop virksomhet kraftig. TV-Shop startet sin virksomhet innen elektronisk handel allerede i 1989 og finnes i dag i over 20 land i Europa.

Shoping-omsetningen var i 1997 på 451 millioner kroner, mens resultatet etter avskrivninger var, negativt, minus 41 millioner kroner.

Selskapet satset på synergieffekter ved å være til stede både på TV, tekst-TV, radio og Internett. Den nyeste avtalen inngikk TV-Shop med Eurosport i begynnelsen av februar måned, der begge parter er blitt enige om å satse steinhardt på hjemmehandel, ikke minst ved hjelp av nettet.

TV-Shop har allerede hatt en markedsplass på nettet en stund og har også initiert den nye skandinaviske online-butikken CDON som skal utfordre Boxman. Nå får TV-Shop en sentral plass på Eurosports nye webtjeneste på www.eurosport.com.

Samtidig får TV-Shop sendeplass med sin kanal TV-Shop - The Channel syv dager i uken i satellittnettverket til Eurosport som når ut til 47 land. Dette er først og fremst en meget god distribusjonsavtale for MTG-selskapet som når ut til mange tusen flere europeiske husholdninger enn tidligere.

Samtidig får Europsport en tilleggsverdi gjennom netthandel som kan skape større trafikk på nett-tjenesten.

Det svenske selskapet skal ha ansvaret for internetthandelen, inklusive distribusjon av varer, utvikling og driften av webtjenestene, mens Eurosport skal ha et markedsføringsansvar og sørge for økt seer- og brukerskare til alle mediekanaler.

Til toppen