Tvilsom ansiktsgjenkjenning ved flyplassen i Sydney

Australske myndigheter bruker automatisert ansiktsgjenkjenning ved passkontrollen i Sydney. Systemet har vist seg å være lett å lure.

29. januar i år ble et nytt automatisert system for passkontroll, SmartGate, offisielt innviet ved flyplassen i Sydney i Australia, etter å ha vært pilottestet siden slutten av november 2002 på tre tusen ansatte i flyselskapet Qantas.

Som bildet viser, krever systemet at den reisende åpner sitt pass på siden med bærerens fotografiske portrett, og plasserer den over en skanner. Systemet sammenlikner fotografiet med bildet det selv tar av den reisendes ansikt.

Systemet bygger på programvare fra det tyske selskapet Cognitec, kjent som FaceVACS. Cognitec mener det har utviklet algoritmer for praktisk ansiktsgjenkjenning innen både adgangskontroll og overvåkning.

SmartGate-prosjektet er nært knyttet til et initiativ fra Australias justisminister Chris Ellison. Det skal gjøre grensekontrollen både sikrere og mer effektiv, og har vakt stor oppsikt internasjonalt. Det vakte også oppsikt at pilottestfasen ble halvert til tre måneder etter opprinnelig å ha blitt fastsatt til et halvt år.

Ellison har langt på vei identifisert seg med prosjektet gjennom blant annet svært anerkjennende uttalelser til pressen. I forrige uke sa han til ZDNet Australia at 98 prosent av brukerne hadde blitt "korrekt gjenkjent". Internettavisen sammenlikner dette med tollmyndighetenes interne rapport fra pilottesten, der det står at "anslagsvis 80 prosent" av 6000 gjenkjennelser var vellykkede. Tollmyndighetene hevder dette ikke skyldes selve FaceVACS-programvaren, men problemer med skanningen av passet.

Qantas-ansatte som meldte seg som frivillige til å teste systemet, forteller til internettavisen at tidsbesparelsen ved den automatiserte kontrollen var i beste fall minimal, og at rutinene krevde, i mange tilfeller, at man måtte gjennom en vanlig manuell sjekk. I materialet fra Cognitec, hevdes det at den automatiske kontrollen ikke skal ta mer enn ti sekunder. Den offisielle australske rapporten fra pilottesten inneholder ikke målinger av hvor lang tid det i gjennomsnitt tar å sjekke et pass med SmartGate.

En annen nettavis, Australian IT News, rapporterte 27. februar at systemet sviktet totalt da det skulle demonstreres for medlemmer av den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATAs komité for enklere rutiner for passasjerer ("Simplifying Passender Travel"). To japanske komitemedlemmer byttet pass med hverandre, men ble ikke avslørt. Den australske justisministeren unnskyldte seg med at SmartGate var i demonstrasjonsmodus og følgelig ikke utsatte IATA-komiteen for alle systemets sikkerhetssjekker. Hvorfor IATA-medlemmene ikke skulle få en fullverdig demonstrasjon av systemet, forklarte han ikke.

Australske sikkerhetseksperter er jevnt over svært skeptiske. De peker på at ansiktsgjenkjenning har vært gjenstand for flere store forsøk i USA, og jevnt over blitt forkastet som hjelpemidler i tette sikkerhetskontrollsystemer.

Til toppen