Tvilsomt med Nokia-radio i Norge

Nokia lanserer «Visual Radio» som en konkurrent til DAB, men norske mobilkjøper bør ikke holde pusten.

Nokias Visual Radio har neppe livets rett i Norge. Men Nokia lar seg ikke skremme av NRKs og P4s kjærlighet til DAB og den massive markedsføringskampanjen som har pågått nå i flere månder.

Snart kommer nemlig Nokia til Norge med en radio, «Visual Radio», som er spesialkonstruert for sine mobitelefoner.

Visual Radio er en interaktiv radio tilpasset FM-nettet. I likhet med DAB vil brukere av den visuelle radioen kunne hente ned tekst og få oversikt over hvem som spiller låter eller andre nyheter fra radioen.

Nokia lar seg åpenbart ikke skremme av at FM kan kuttes for godt i 2014, men mener DAB ennå ikke er modent for suksess. FM derimot er noe alle har.

Men Visual Radio for verken støtte fra NRK eller P4.

- Vi har ingen planer om å lage tjenester for Visual Radio, sier teknisk direktør Hans Petter Danielsen i P4 til digi.no.

Han mener dette er tjeneste som er forbeholdt noen få (eierne av disse spesielle telefonene), og er basert på telekomoperatørenes forretningsmodell som ikke passer med radiostasjones ambisjon om å nå alle med sine radiotjenester.

Distribusjonsingeniør Ingve Bjerknes i NRK går enda sterke ut:

- Å satse på Visual Radio for NRK vil være et solid blindspor. Vi ser på DAB som fremtidig metode for å bringe innholdstjenester ut, sier han til digi.no.

For at Visual Radio skal ha livets rett må Nokia ha et samarbeid med radiostasjoner som kan lage data- og innholdstjenester.

Multimediasatsningen fra de to store radiostasjonene er åpenbart rettet mot DAB. Og nye tjenester kommer stadig for DAB. Koreanere har nå laget mobiltelefoner med fargeskjerm, videobilder og andre tjenester basert på DAB.

I tillegg går salget friskt av DAB-mottakere. Bare i første kvartal er det solgt over fire tusen DAB-mottakere som er mer enn hva det ble solgt for hele fjoråret.

NRK har i sin strategi sagt at det innen 2005 skal være solgt 15.000 DAB-radioer.

NRK har kjørt ut med massive kampanjer i sine egne radiokanaler, og nå også en TV-kampanje om alltid nyhetene på DAB.

Like fullt tror Nokia at Visual Radio snart kommer til Norge. Ifølge Aftenposten er Visual Radio allerede opp og går i regi av SBS-eide Kiss FM. Det settes også i gang flere pilottester, deriblant i Skandinavia. Virgin Radio i Storbritannia, Radio City i Finnland og Hit Radio FFH i Tyskland vil alle om kort tid starte regulære sendinger med Visual Radio.

Foreløpig er det bare modellene 62301, 3230 og 7710 som har innebygget Visual Radio, men Nokia spår at det innen 2006 vil være 100 millioner brukere som har tilgang.

Til toppen