Tvinger salgsavdelingen på gata

Økt netthandel kan gjør tradisjonelle selgere overflødige og selskapene rikere. Dette har Andersen Consulting og Sun Microsystem innsett og går nå sammen om et selskap som skal hjelpe bedrifter med salg og handel på nettet.

Analytikere mener at elektronisk forretningsvirksomhet vil gå helt bananas innen kort tid og tror markedet kan være verd hele 7 trillioner dollar. Teorien er at selskaper dropper hele salgsavdelingen til fordel for å selge varer via nettet. Dette skal spare enorme summer for alle typer selskaper.

Et godt eksempel er programvaregiganten Oracle som per i dag har 10 000 selgere. Nå skal nemlig selskapet selge varene over nettet og dermed kutte antall selgere med 80 prosent (8 000 selgere). Maskinprodusenten Dell er et annet eskempel. Selskapet har bare direktesalg over nettet eller via telefon. Selgeren kan bli den store taperen når bedrifter verden over haster for å få tak i ny teknologi for å kjøpe eller selge produkter via nettet.

Andersen Consulting etablerer i disse dager et selskap samme med Sun Microsystem. Det enda navnløse samarbeidet skal kjøpe Sun-produkter for i alt 300 millioner dollar, 2,4 milliarder norske kroner, samt programvare og løsninger fra iPlanet. iPlanet er et samarbeid mellom Sun og Netscape, melder News.com.

Det nye selskapet som blir dannet skal levere elektroniske forretningsløsninger og Sun-utstyr til bedrifter som ønsker å flytte transaksjonene fra salgs- og innkjøpsavdelingen over til nettet. Andersen Consultings bidrag til selskapet skal være å tilby konsulentløsninger, systemintegrasjon og outsourcingtjenester. Det er Andersen Consultings venturefond som står for finansieringen av selskapet hvor Sun har en minoritetsandel av aksjene.

Les mer om konsulenter og elektronisk forretning:


Intel åpner markedsplass for tjenesteytere
PricewaterhouseCoopers erklærer full Internett-krig
Cisco skal nettlegge Kina
Konsulentgigant skal hjelpe nettstartere
Skal levere e-biz til søvnige sørlandet
Trenger 300 konsulenter

Teknologileverandører og konsulenter passer som hånd i hanske i den nye nettverksøkonomien. Teknologene har produktene, men i knivhard konkurranse med andre må de finne partnere. Anderson Consulting sitter imidlertid med kundene teknologene må ha tak i, samt at selskapet har kunnskaper innenfor den nye økonomien de fleste selskaper gjerne vil betale mye for å ta del i. Allianser og selskaper som dukker opp i krysningspunktet mellom konsulent- og teknologiselskaper har i det siste dukket opp som paddehatter.

Til toppen