TVNorge-eier med overskudd på Internett

SBS, den børsnoterte eieren av underskuddsforetaket TVNorge, hevder å gå med overskudd innen området for nye medier. Blant annet kan de takke den omstridte kikkerserien Big Brother for det.

Egentlig var det meningen at svenske Greger Larsson, sjef for nye medier innen SBS, skulle på podiet under Mediaforums høstkonferanse. I stedet fikk publikum Pål Trælvik, sjef for TVNorge.

På vegne av eieren og med Larssons presentasjon i bunn fortalte han om SBS´ vyer på Internett med bakgrunn i at internettvirksomheten har generert mer inntekter enn kostnader.

Blant annet har de greid å få overført inntektstrømmer på TV-serien fra ren TV-annonsering til digitale medier. 60 prosent av inntektene kommer fra TV-virksomheten, mens 40 prosent av inntektene generes fra andre inntekter innen digital distribusjon.

Internasjonalt er det 14 millioner sidevisninger og 300.000 unike brukere på alle Big Brother-sitene, som understøtter reality-TV-programmet av samme navn.

Men også andre TV-konsepter er blitt gjort multiemediale,.

Blant annet "Interactive Travel Show", der 30 prosent som er med i programmene vil ha informasjon videre og blir medlem av resielivstjenesten
Bumeranger der SBS har en eierandel.

Eller 71 grader Nord. Programmet som er en 50-50 produksjon i samarbeid med med Nordisk Film. Trælvik opplyser at av 1.500 timer film som blir laget, ender 12 timer opp som TV-program.

1.488 av de andre timene kan man dermed bruke på nettet noe som TVNorge blant annet gjør i forhold til Sportsnett som bruker bilder for å framstille sin site som mer spennende.

Sport illustrerer en av måtene som SBS satser på nettet på, en satsing som sorterer under genre-tjenester. Den andre hovedgruppen er såkalte affinity-sites, som sorterer målgruppene under demografiske forhold som kvinner, befolkningsgrupper osv.

Trælvik (og Larsson) mener dermed at vertikale portaler i fremtiden er overlegne de store, brede portalene.

Gjennom målrettede, multiemediale konsepter kan man i større grad få eiendomsrett til kundene.

- Alle aktørene mener de har den eiendomsretten. Jeg har sikkert 30.000 steder der ute hvor jeg er registrert og andre vil eie meg. Problemet er at jeg ikke vil la meg eies av noen, sier han og mener at det fokuset som SBS har på underholdningskonsepter er som skreddersydd for å bringe kundene videre inne i TV-selskapets favn i digitale distribusjonskanaler.

Flere saker fra Mediaforums høstkonferanse på Geilo

Til toppen