TVNorge integrerer interaktiviteten

TVNorge tar fullstendig grep om TVNorge Interaktiv og starter endelig integrasjonen av TV-program og tekst-TV i web- og mobilvirksomhet. Blant annet kan du få lastet ned SMS-sitater fra Mandagklubben.

Heller ikke TVNorge kommer utenom konvergensbølgen som skyller over det norske mediemarkedet.

Hittil har TVNorge Interaktiv puslet med tekst-TV og blant andre fått inn en sterk samarbeidspartner som VG på nyhetssiden. Virksomheten skal ha brakt inn åtte til ti millioner på rubrikkannonser de siste to årene.

Nå blir det imidlertid web, WAP og SMS for alle penga.

- Vi tar nå tak i tvnorge.no. Hittil har det vært en grei tjeneste for presseinformasjon, men vi skal gjøre det til en interessant og levende side som integrerer programinformasjonen og kommersielt salg av annonser både på web og tekst-TV, sier Jan Høvik som i fjor sommer kom fra Telenor til sjefstillingen i TVNorge Interaktiv.

TVNorge har hatt websider på lufta i lengre tid allerede, men ikke satset særlig ressurser på dem.

Høvik opplyser at budsjettet for tekst-TV-virksomheten i inneværende år er på 16 millioner, mens inntjeningen for Internett holdes hemmelig. "Vi holder kortene tett ved brystet i forhold til konkurrentene", sier han.

TVNorge har i realiteten startet sin nye konvergens-satsing allerede med webintegrasjon på egenproduksjonen "Muldvarpen" der man under webadressen Muldvarpen.net blant annet har lagt inn chat-sider for de pratesjuke.

- Det er spesielt ungdomsrelaterte TV-programmer vi kommer til å smelte sammen med webløsninger, sier han.

På tekst-TV er integrasjonen i full gang: TVNorge lanserte SMS-magasinet for åtte uker siden på side 850 på tekst-TV sidene i kombinasjon med tekstmeldinger på mobil.

For fire uker siden startet TVNorge å tilby sitater fra programmet Mandagsklubben til mobilbrukere. De spesielt interesserte kan kjøpe sitater fra blant andre Atle Antonsen og Espen Thoresen, deltakere i TV-programmet. Høvik opplyser at de har 7-800 nedlastinger i uka til fem kroner stykket.

Dermed kommer altså TVNorge til å bygger merkevaren sin i flere kanaler samtidig i konkurranse med de aller fleste medieaktørene i Norge. Men ikke med Schibsted (25 prosent) og Telenor Link (24 prosent) på eiersiden. De er nå ute av TVNorge Interaktiv, skriver Kampanje.com.

- Det ble for smått for dem å være med på TVNorge Interaktiv. Det ligger ingen dramatikk i avgjørelsen, sier Høvik.
Les om den trege satsingen til TVNorge:
TVNorge kaprer Telenor-sjef
TVNorge Interaktiv endelig på nett


Til toppen