TVNorge kjøpte 1900 for en halv million kroner

TVNorge trapper opp SMS-satsingen og har nylig kjøpt det attraktive SMS-nummeret 1900 på auksjon for over 500.000 kroner.

TVNorge har i lang tid satset på tekst-TV for å få sårt tiltrengte inntekter til kanalen. Nå tar TVNorge etter søsterkanalen TV 2 og satser på tekst på mobiltelefonen.

TV-kanalen samarbeider i dag med Telenor Link, som er teknisk tilrettelegger og innholdsleverandør, om SMS-nummer 1980. Det er det samme nummeret som blant andre Coca-Cola og Fanta og TV3/Viasat bruker.

TVNorge har brukt dette nummeret siden 2. februar i år. Men nå har TV-selskapet kjøpt sitt eget nummer - 1900 - av Telenor og NetCom (slik at alle mobilabonnenter kan benytte seg av tjenesten).

Listeprisen på disse numrene er 100.000 kroner per teleoperatør. I Norge blir listeprisen dermed 200.000 kroner, forklarer Lasse Berner i TVNorge Interaktiv.

I og med at nummer 1900 er lett å huske, og dermed attraktivt for aktørene på dette markedet, ble det lagt ut på auksjon. Ifølge Berner var ti store aktører interessert i å kjøpe dette nummeret.

Og prisen? Over 500.000 kroner. Berner innrømmer at TVNorge må selge rimelig mange tekstmeldinger for å tjene inn dette.

Nummeret skal brukes i en ny SMS-satsing. - Tidligere benyttet vi oss ofte av 820-numre (overtakserte telefonnumre) men folk er mer skeptiske til dette enn til SMS, sier Berner i et intervju med digitoday.

Han legger til at det var viktig for TVNorge å få eksklusivitet til dette nummeret. Det skal brukes til mer interaktivitet i TV-programmene.

I tillegg til ulike varslingstjenester (motta SMS-melding når Norge scorer mål i en landskamp, for eksempel), og underholdningstjenester som logoer, ringetoner og vitser.

- TVNorge lanserer i månedsskiftet en chat-tjeneste hvor man sender SMS-meldinger til tekst-TV. Denne fungerer som samme måte som TV 2 Interaktiv sin chat-tjeneste, forteller Berner.

Det er SMS-tjenesten Biip.no som skal drifte 1900-nummeret for TVNorge. Det betyr at Biip vil stå for det tekniske, samt tilby sine innholdstjenester som i hovedsak består av vitser, ringetoner og logoer.

SMS er god butikk for TV-kanalen. Etter en reklamekampanje genererte de 100.000 meldinger på én uke. Utenom kampanjeperiodene ligger tallet litt lavere.

På gode uker tjener dermed TVNorge (hvis man tar utgangspunkt i en snittinntekt per melding på cirka tre kroner) 300.000 kroner på SMS-meldinger.

- Dette er et dag-til-dag-marked. Vi kan ikke budsjettere med slike inntekter for ett år. Dessuten er det svært stor konkurranse, og nesten alle aktørene tilbyr mer eller mindre like tjenester, forteller Berner.

Hovedhensikten med SMS er for TVNorge å gjøre TV-programmene mer interaktive, og dermed mer attraktive. Dette er en strategi flere TV-selskaper følger.

Til toppen