TVNorge sparer 300.000 på digital distribusjon

TVNorge har nettopp kommet på web med en løsning som blant annet inneholder et ekstranett for journalister. Bilder og programomtaler sendes nå direkte til redaksjonene og ikke via NTB. Dette sparer kanalen 300.000 kroner i året på.

TVNorge er sent ute med en løsning på Internett som skal betjene både seere og mer spesifikke målgrupper. Etter at en distribusjonsavtale med NTB Pluss nylig ble sagt opp, tvang det seg fram at TV-kanalen måtte opprette en samleplass på web der ulike mennesker kunne få informasjon fra kanalen.

Den viktigste delen for TVNorge er det lukkede ekstranettet som er opprettet som direkte kommunikasjonslinje til landets redaksjoner og desker.

- Vi betalte 25.000 kroner i måneden for at NTB skulle distribuere saker og bilder for oss. Vi ville ha kvaliteten og distribusjonen bedre og oppnå større trøkk på våre programmer. Nå ligger vi fire døgn foran NTB i leveringen og sparer 300.000 kroner i året, sier informasjonsdirektør Jens Petter Gjelseth i TVNorge.

For TVNorge, som hadde et negativt resultat på 133 millioner kroner i fjor, gir ikke det så veldig stort utslag på regnskapet.

Men alle monner drar, mener Gjelseth: - Det er en investering på 300.000 kroner for oss.

TVNorge er likevel sent ute for eksempel i forhold til TV3 som allerede har et ekstranett på plass for journalister. TV3-nettet er, i motsetning til TVNorges, ikke synlig for den vanlige nettbruker. I tillegg til å måtte vite den spesifikke nettadressen, må mediefolk ha eget brukernavn og passord.

- Dette nye opplegget er helt klart et utslag av den digitale hverdagen vi nå lever i, sier Gjelseth, som ikke er snauere enn at han tar sin del av kreditten for at TVNorge er på nett.

- En av grunnene til den sene starten, er at jeg startet ikke før i februar i år. TVNorge har hele tiden vært oppsatt på å få et skikkelig ståsted i TV-verdenen, men Internett har aldri vært prioritert, sier Gjelseth, som opplyser at det heller ikke er satt av mye til denne type virksomhet i budsjettet for neste år

- Veien blir til mens vi går, sier han, og annonserer at de er på jakt etter samarbeidspartnere.

TVNorge snakker allerede med VG, som de har gjort noen PR-stunts med tidligere gjennom programmet Mandagsklubben Dessuten går samtalene med eierne i TV 2 og Schibsted-eide SOL.

- Vi har i utgangspunktet ikke folk til å priorietere Internett i særlig grad. Vi har startet med en light-versjon på nettet med en viss markedsføringsverdi, der vi har gjort litt ut av Mandagsklubben, lokal-TV med linker og salgavdeling med linker, sier han, og innrømmer at de er nokså ferske på området.

Overføring av informasjon og bilder via nettet har han likevel stor tro på. Bare om noen uker vil den digitale overgangen være total. Internettet vil være den eneste måten media kan få programstoff fra TVNorge på.

Til toppen