Twitter bekrefter kjøpet av Tweetdeck

Applikasjonen for pc-er og mobiler gjør tvitringen mer oversiktlig.

For fem uker siden medlte Wall Street Journal at Twitter var i sluttfasen av samtaler om å kjøpe Tweetdeck for rundt 50 millioner dollar. 2. mai fortalte TechCrunch at avtalen var et faktum, og at kjøpesummen var mellom 40 millioner og 50 millioner dollar.

Først i går kom den offisielle bekreftelsen, i form av innlegg på henholdsvis Tweetdeck-bloggen og Twitter-bloggen. Her heter det at avtalen ble fullført tirsdag denne uken. Det fortelles ikke hvor mye Twitter har betalt.

Tweetdeck er en applikasjon som gjør det enklere og mer oversiktlig for virkelige Twitter-entusiaster å bruke tjenesten.

Den finnes for Windows, Mac, Linux, iPhone, iPad, Android og Chrome (OS), og i en betaversjon for populære nettlesere (Chrome, Firefox, Safari, Opera, Internet Explorer). Selskapet har vokst fra én ansatt til 15 på tre år, og applikasjonen har flere millioner brukere.

Tweetdeck samler trådene fra Twitter og andre sosiale medier etter kriterier som brukeren kan justere og tilpasse etter eget hode.
Tweetdeck samler trådene fra Twitter og andre sosiale medier etter kriterier som brukeren kan justere og tilpasse etter eget hode.

I selskapets egen beskrivelse er Tweetdeck «høykvalitets verktøy og tjenester for intensive Twitter-sentrerte brukere». Den samler tråder fra andre sosiale tjenester, som Facebook, LinkedIn, Google Buzz, Foursquare og MySpace, og tilbyr funksjoner for visning, tvitring, oppdatering og så videre. Applikasjonen er utviklet i Adobe AIR.

Tweetdeck-logoen vil antakelig leve videre.
Tweetdeck-logoen vil antakelig leve videre.

Poenget for Twitter er å sikre seg kontroll over framgangsrike tjenester som utvikles rundt deres produkt. Selskapet har sagt at de ikke ønsker å overlate kritiske Twitter-produkter til tredje part. Mer detaljerte planer for Tweetdeck er ikke kjent.

I blogginnlegget sier Tweetdeck-gründer Iain Dodsworth at han alltid har fokusert på behovene til Twitter og sosiale mediers mest aktive, innflytelsesrike og verdifulle brukere. Ved å ble en del av Twitters offisielle plattform, håper han å få en større andel brukere blant markedsførere med viktige varemerker.

Tweetdeck vil fortsatt holde hus i London, og vil bestå som selvstendig produkt. Alle ansatte overtas av Twitter.

Til toppen