Twitter betyr millioner for Dell

Twitter, derimot, tjener ingenting på Dells innbringende annonser.

I et blogginnlegg fredag forteller Stefanie Nelson at Dell har hittil dratt inn en omsetning på tre millioner dollar gjennom Twitter-tjenesten DellOutlet som hun har ansvaret for. DellOutlet brukes til å selge reparerte produkter og b-varer – pc-er, tv-apparater og så videre – til amerikanske forbrukere.

Tjenesten ble lansert i september 2007. Den har vært sporet av den uavhengige tjenesten TwitterCounter siden 25. september i fjor, og har siden da vokst fra 1907 til 638 942 registrerte «tilhengere» («followers»). Gjennomsnittlig er det registrert over 5300 nye tilhengere hver dag siden september i fjor.

Nelson er ansvarlig for DellOutlet, og sier hun oppdaterer twittersiden fra 6 til 10 ganger i uken. Hun sier at DellOutlet har hittil gitt en direkte omsetning på over 2 millioner dollar, hvorav halvparten de siste seks månedene, og at ytterligere én million dollar i omsetning kan spores til brukere som gikk direkte fra DellOutlook på Twitter til Dells egen nettbutikk for å kjøpe helt nye produkter.

Dell har et stort antall twitterkontoer, blant annet norske DellDirekte. Direkte salgskanaler av typen DellOutlet er hittil bare etablert i Storbritannia, Irland, Australia og Mexico. De andre kontoene brukes først og fremst til å spre nyheter og til å innhente tilbakemeldinger fra kunder. Utviklerne bak pc-ene Dell Mini har for eksempel en twitterkonto for å hente inn ideer om hvordan maskinene kan gjøres bedre. Til sammen har 200 Dell-ansatte twitring som del av jobben.

DellOutlook er i dag på 75. plass på TwitterCounters liste over de hundre mest populære twitterkontoene. Den mest populære twitreren av alle, aplusk, har 2,19 millioner tilhengere. USAs president Barack Obama er på femte plass: Han har færre tilhengere enn Britney Spears på fjerde, men langt flere venner.

Tre millioner dollar ruver lite i forhold til Dells samlede omsetning. Det siste kvartalsregnskapet viste en omsetning på 12,3 milliarder dollar. Men det er klart at Dell har funnet en interessant måte å trekke inn tilleggssalg med et minimum av utgifter: Twitter tar seg ikke betalt, selv av firmaer som åpenlyst bruker tjenesten til annonsering.

Andre kjente selskaper som aktivt bruker Twitter til å annonsere er Starbucks, JetBlue, Zappos og Whole Foods. Det finnes også eksempler på småbedrifter som utnytter Twitter som salgskanal. En som trekkes fram av amerikanske medier er Naked Pizza i New Orleans, med en årsomsetning på en million dollar. De har hatt en twitterkonto i to og en halv måned, og teller 4300 tilhengere. Kontoen oppdateres opptil 15 ganger daglig. Butikkens leder antar at Twitter-annonseringen i dag genererer rundt 20 prosent av omsetningen. De vurderer å slutte å oppgi sitt telefonnummer i sin øvrige annonsering, og heller oppgi twitterkontoen.

Twitter sier til amerikanske medier at de håper å komme fram til ordninger der de får sin del av omsetningen som denne typen ubetalt nettannonsering genererer i dag. De tror selskaper kan være villige til å betale for twitterkontoer, forutsatt at de får tilgang til tilleggstjenester. Slike tjenester kan omfatte en form for autentisering, slik at besøkende garanteres at kontoen virkelig tilhører selskapet den gir seg ut for å representere, og ikke en eller annen svindler. En annen ide til tilleggstjeneste er trafikkanalyse.

Til USA Today sier DellOutlet-ansvarlige Nelson at Twitter har kommet med forslag direkte til Dell, og at de to selskapene skal være i ferd med å prøve ut forskjellige muligheter.

I et intervju med Information Week sier Gartner-analytiker Allen Weiner at Twitter kunne ta seg betalt for å distribuere rabattkuponger eller håndtere betalinger for selskaper som vil bruke kanalen til å selge varer og tjenester.

Ifølge Nielsen hadde Twitter rundt 24 millioner unike brukere i april i år, hvorav 17 millioner i USA.

    Les også:

Til toppen