Twitter henter mer penger

Verdsettes til en kvart milliard dollar, uten å ha tjent én krone.

Mikroblogg-fenomenet Twitter brer om seg, og stadig flere finner veien til tjenesten, som lar brukere fortelle hverandre hva de driver med på 140 tegn eller mindre.

Millioner av brukere verden over har strømmet til denne sosiale nettjenesten det siste året, og borte er mange av dens barnesykdommer. Den sovende hvalen, som dukket opp hver gang Twitter ikke taklet trafikken, har blitt et sjeldent syn.

Etter lenge å ha vært en tjeneste forbeholdt de såkalte tidlige brukerne, innovatørene, nerder og mediefolk, er Twitter i ferd med å nå ut til de store massene. Selv norske politiske partier, kjendiser og profesjonelle spammere har omsider oppdaget tjenesten.

Likevel venter bransjefolk i spenning på planene som kan gjøre Twitter til en gullgruve.

Så langt har ikke selskapet gitt svar på hva slags forretningsmodell som skal hjelpe dem trykke penger.

Twitter-ledelsen skriver på egne nettsider følgende om dette spørsmålet:

"Twitter has many appealing opportunities for generating revenue but we are holding off on implementation for now because we don't want to distract ourselves from the more important work at hand which is to create a compelling service and great user experience for millions of people around the world. While our business model is in a research phase, we spend more money than we make."

Selskapet har i to tidligere emisjoner hentet inn til sammen 20 millioner dollar. Nå er det duket for nok en runde, som ifølge TechCrunch priser selskapet til 250 millioner dollar, eller om lag 1,75 milliarder norske kroner.

Tjenesten har for tiden rundt seks millioner brukere, ifølge New York Times.

    Les også:

Til toppen