Twitter kan tredoble omsetningen i 2011

Langt dårligere annonsesalg per bruker enn Facebook, ifølge eMarketer.

Markedsanalytiker eMarketer har publisert et overslag over omsetningen til Twitter i 2010, og supplert et med prognoser for både 2011 og 2012.

2010 var det første året Twitter solgte annonser. eMarketer anslår omsetningen til 45 millioner dollar.

I 2011 venter eMarketer at omsetningen mer enn tredobles til 150 millioner dollar, hvorav 140 millioner i USA. Prognosen for 2012 er 250 millioner dollar, hvorav 225 millioner i USA.

eMarketer understreker en viktig forutsetning for prognosen: At Twitter fortsetter å utvide brukertallet og samtidig greier å sikre sine første annonsører en positiv opplevelse. Twitter vil uansett oppleves som et supplement til Facebook, heter det.

Blant kjente Twitter-annonsører, ifølge Bloomberg, er Nissan, HP og Starbucks. Tjenesten har 175 millioner registrerte brukere og konkurrerer om sosiale annonsedollar med Google og Facebook. Ifølge en rapport fra Pew Research i desember, er 8 prosent av USAs nettbrukere aktive på Twitter. Facebook oppgir selv at de har over 500 millioner brukere.

eMarketer anslår Facebooks omsetning i 2010 til 1,86 milliarder dollar. De tror den vil øke til 4,05 milliarder dollar i 2011 og videre til 5,74 milliarder dollar i 2012.

Ut fra disse tallene var annonseomsetningen til Twitter 0,26 dollar per bruker i 2010, mot Facebooks 3,72 dollar per bruker.

Den store taperen blant kjente sosiale tjenester er MySpace, med 288 millioner dollar i annonseomsetning i 2010. eMarketer spår et fall til 184 millioner dollar i 2011, og et ytterligere fall til 156 millioner dollar i 2012. MySpace ble tatt igjen i antall brukere av Twitter i august i fjor, ifølge comScore.

Kategorien «andre sosiale nettverk» vil oppleve en beskjeden vekst, tror eMarketer, fra 1,12 milliarder dollar i 2010 til 1,31 milliarder i 2011 og 1,53 milliarder i 2012.

En annen kategori som til en viss grad dreier seg om det samme markedet, «sosiale spill», antas å ha stått for en annonseomsetning på 161 millioner dollar i 2010. eMarketer venter relativt sett kraftig vekst, til 274 millioner dollar i 2011 og 417 millioner dollar i 2012.

Til toppen