20. juni var Twitter-sjef Dick Costolo på kreativitetsfestival i Cannes. Twitter avviser at nedetiden torsdag skyldes angrep fra hacktivister. (Bilde: Francois G. Durand/Getty Images / All Over Press)

Twitter-nedetid «ikke DDoS»

Eksperter kjøper Twitters forklaring, ikke hacktivistenes.

Torsdag kveld norsk tid hadde den globale sosiale tjenesten Twitter alvorlige problemer med tilgjengeligheten, for første gang etter et omfattende plattformskifte vinteren 2011 (se det offisielle blogginnlegget The Great Migration).

Twitter-bloggen forklares det at det vanlige nettstedet ble utilgjengelig rundt klokken 09.00 torsdag morgen, California-tid, det vil si rundt klokken 18.00 norsk tid. Samtidig ville ikke den mobile tjenesten formidle nye ytringer.

Årsaken ble klar i løpet av en times tid, og gjenopprettingsarbeidet startet rundt klokken 19.10 norsk tid. Nye problemer gjorde at tjenesten falt ut igjen ved klokken 19.40. Klokken 20.08 startet «full gjenoppretting», denne gangen vellykket.

Tidspunktene er noenlunde sammenfallende med dem trafikkanalysene til Sandvine avdekker, slik de er gjengitt av nyhetsbyrået Reuters.

Ifølge Twitter var årsaken til nedetiden en programvarefeil i en infrastrukturkomponent, som utløste en kjedereaksjon gjennom andre komponenter, en såkalt «cascading bug». Botemiddelet var å «rulle tilbake» en stabil utgave av Twitter.

Twitter avviser eksplisitt at nedetiden skal skyldes et angrep.

Reuters viser til at hacktivistgruppen UgNazi påberopte seg et distribuert tjenestenektangrep (DDoS, «distributed denial of service») mot Twitter i samme tidsrom, og krevde «ære» for nedetiden. Sikkerhetseksperter sier til Reuters at UgNazi sannsynligvis har lyktes i å iverksette et begrenset angrep mot Twitter, men at sammenfallet i tid med nedetiden er tilfeldig, og at grupper som UgNazi ikke har tilstrekkelig ressurser til å lamme et så stort nettsted som Twitter. De kjøper følgelig Twitters offisielle forklaring.

Twitter har rundt 140 millioner unike brukere hver måned. Disse bruker tjenesten til 400 millioner ytringer hver dag, ifølge opplysninger gitt av administrerende direktør Dick Costolo tidligere i juni.

På vegne av selskapet sier bloggskribenten, visepresident Mazen Rawashdeh, at Twitter har sviktet sine brukere, og at de gjennomfører nå en omfattende granskning for å avverge en gjentakelse av denne typen kjedereaksjon.

Til toppen