Twitter passerte en million brukere

Mikroblogging er i ferd med å ta av, og snittbrukeren på Twitter sender 15 meldinger om dagen.

Twitter er en mikrobloggingstjeneste som er i ferd med å ta fullstendig av.

Kort fortalt er Twitter en tjeneste som stiller spørsmålet: Hva gjør du nå?

Svarene har en plassbegrensning på 140 tegn. Det er ikke mye, men nok til å frem en opplysning. Hva brukerne skriver om kan variere veldig. Noen tar spørsmålet bokstavelig og beskriver hva de gjør der og da, mens andre bruker det til å føre en dialog med både kjente og fremmede.

digi.no har eksperimentert litt med å bruke Twitter som et journalistisk verktøy. Vi har blant annet brukt det til å rapportere direkte fra konferanser, og vi legger ut lenker til utvalgte saker.

    Les også:

Det har ikke vært noen tvil om at Twitter har fått en rask utbredelse, men det har vært knyttet stor usikkerhet til hvor stort det egentlig har blitt. Nå har imidlertid Techcrunch fått tilgang til tallene.

I mars passerte Twitter 1 million brukere, og 200.000 av disse er aktive med å sende meldinger hver eneste uke. Hver dag sender brukerne 3 millioner meldinger gjennom systemet.

Gjennomsnittsbrukeren sender hele 15 meldinger om dagen.

Selv om Techcrunch hevder å ha fått tallene fra en kilde i selskapet, er det fortsatt knyttet noe usikkerhet til de. Det er imidlertid ingen tvil om at de vokser raskt. I april 2007 hadde Twitter 50.000 aktive brukere i uken, og i januar i år hadde de 100.000.

Twitter er et relativt enkelt system, og de har satset på å være fullstendig åpne slik at andre kan lage tilleggsløsninger. Det skal ha ført til at rundt 80 prosent av meldingene som sendes inn og ut av Twitter-systemet, sendes via et tredjeparts system.

Selskapet skal være i ferd med å hente inn flere millioner dollar for å videreutvikle tjenesten, og prisingen av oppstartsselskapet ligger på mellom 60 og 150 millioner dollar, på tross av at selskapet foreløpig ikke har inntekter å vise til.

Her kan du følge med på Twitter-meldinger fra digi.no. Vi legger ut lenker til utvalgte saker, viktige sitater fra intervjuer og konferanser, samt at gir et tidlig varsel om viktige kommende nyhetsartikler.

I tillegg til digi.no's egen Twitter-bruker, har også tre av digi.no-journalistene egne Twitter-kontoer. Her kan du se hva Anders Brenna, Marius Jørgenrud og Harald Brombach twitrer om utenom jobben.

    Les også:

Til toppen