Twitter-sjef Dick Costello legger opp til en differensiert forretningsmodell. (Bilde: Getty Images/All Over Press)

Twitter selger det du melder

Lisensierer både videresalg og analyse av meldingsstrømmen.

Dokumentene som Twitter har levert amerikanske myndigheter om selskapets forestående børsemisjon, forteller om inntekter i første halvår på 253,6 millioner dollar.

    Les også:

Det aller meste av dette, 221,4 millioner dollar, er annonseomsetning.

Twitters andre store inntekt i perioden, 32,2 millioner dollar, kom fra datalisensieringsavtaler med såkalte «sertifiserte dataforhandlere» («certified data resellers»).

Dette er selskaper som kjøper tilgang til Twitters «brannslange» («firehose») av opptil 500 millioner offentlige ytringer per dag, med rett til videresalg. En annen Twitter-sertifisering som bygger på tilgang til brannslangen, er «Twitter Certified Analytics Product».

Per i dag vokser Twitters annonseomsetning langt raskere enn dataomsetningen: Sammenliknet med første halvår i fjor ble annonseomsetningen mer enn doblet, mens dataomsetningen økte med «bare» 53 prosent.

Samtidig er observatører og eksperter som følger Twitter – se uttalelser gitt til Wall Street Journal, BBC og Ad Age – samstemte i at Twitters datasalg vil påvirke næringslivet i langt større grad enn Twitter-annonser.

Poenget er at forhandlerne av Twitter-data utgjør kjernen i et raskt voksende økosystem av selskaper hvis forretningsmodell bygger på analyse av data fra sosiale medier. Dette økosystemet vokser kraftig, og får stor oppmerksomhet fra investorer.

I dag har Twitter fire sertifiserte dataforhandlere: Datasift, Gnip, NTT Data og Topsy. Alle unntatt japanske NTT er amerikanske. Alle betaler en avtalt månedlig avgift til Twitter. Samtidig er tilnærmingen deres svært forskjellig.

Medgründer Rishab Ghosh i Topsy sier i et videointervju med Bloomberg at selskapet har lagret og indeksert samtlige tvitringer siden Twitter kom på lufta i 2006. De har også lagret og indeksert alle videoer, nettsider og alt mulig annet som tvitringene lenker til. Indeksen omfatter over 405 milliarder objekter, og er ifølge Ghosh større enn indeksene til Google, Facebook og Bing.

– Vi bygget vår egen teknologi fra bunnen av, med tanke på å indeksere samtaler. Indeksen er ikke konstruert med tanke på websider. Vi bygger også vår egen maskinvare, og har egen datasentral med over 3000 servere.

Mens Topsy er mest fokusert på Twitter, kombinerer andre flere kilder. I tillegg til Twitter, tilbyr for eksempel Datasift blant annet Instagram, Tumbler og Google+, mens Gnip tilbyr også blogg- og debattfora som Disqus og WordPress.

Den mest verdifulle informasjonen fra sosiale medier er nyheter og stemninger i sanntid. Produktutviklere, filmstudioer, detaljistkjeder og så videre kan få øyeblikkelige tilbakemeldinger fra sine markeder. Enda viktigere for den generelle økonomien er muligheten som sanntidsanalyse av sosiale medier gir investorer til å vite ting før de dukker opp i vanlige medier.

Den overlegent beste kilden for slikt, er Twitter.

Datasift-sjef Rob Bailey – som altså garderer seg ved å gi tilgang til et stort antall sosiale medier – understreker overfor Wall Street at Twitter, blant annet på grunn av evnen til å fange opp børsfølsom informasjon, ligger an til å få «en langt større påvirkning enn noe som går fram av deres [børsintroduksjons]papirer».

Et eksempel på Twitter-analytikeres evne til å fange opp og børsfølsom informasjon kom i forbindelse med forrige ukes skyteepisode i USAs hovedstad, der Miriam Carey ble drept.

Den sertifiserte Twitter-analytikeren Dataminr, som har spesialisert seg på å forsyne investorer med relevant informasjon i sanntid, var i stand til å varsle sine abonnenter om episoden fem minutter før skytingen kom på tv. Da tv-bildene kom, stupte børsindeksen S&P med 20 poeng. Varslingen bygget på selskapets proprietære algoritmer for sanntidsanalyse, som altså viste seg i stand til å gi et korrekt varsel med utgangspunkt i noen få Twitter-meldinger. Tilleggsopplysninger som algoritmen brukte var knyttet til analyse av sted og av tvitreres innflytelse.

En annen aktør, Bottlenose, satser på algoritmer for trendanalyse basert på Twitter-meldinger. Her gjelder det å finne kriterier for hvilke meldinger, og hvilke tvitrere, som virkelig er toneangivende. Bottlenose-sjef Nova Spivak er optimist. Til Wall Street Journal sier han:

– Selskaper har brukt år på å forstå fortiden. Twitter har funnet en måte å måle nåtiden.

Det må fortsatt tas mange forbehold. Twitter-brukere er ikke representative: De er jevnt over yngre, rikere og bedre utdannet enn folk flest. Og som Techcrunch påpeker: Det overveldende flertallet av de som har prøvd Twitter, har sluttet å bruke tjenesten.

I forbindelse med børsintroduksjonen peker Twitter selv på risiko knyttet til spam, falske kontoer og hacking.

Til slutt kan nevnes at også ideelle organisasjoner nyter godt av Twitter-analyse. Under orkanen Sandy i Karibia og på USAs østkyst i oktober i fjor, brukte Røde Kors Twitter til å analysere hvor de måtte sende hjelp. FN bruker Twitter til å varsle om områder med sosial uro.

En som ikke bruker Twitter, er Google. De ville ikke betaler, og har vært avskåret fra å indeksere Twitter-meldinger siden 2011.

Til toppen