Twitter verdsatt til én milliard dollar

Investorer bryr seg ikke om at tjenesten ikke har synlige inntekter.

Finanspressen i USA og Storbritannia (se blant annet Wall Street Journal, New York Times og Financial Times) skriver at Twitter ser ut til å ha sikret seg tilgang til rundt 100 millioner dollar i frisk kapital. En offisiell bekreftelse ventes med det første.

Investeringene verdsetter Twitter til rundt én milliard dollar.

Twitter har i dag nærmest null i synlige inntekter. Selskapet skal ha rundt 60 ansatte, og har tidligere signalisert at de regner med å vokse til 90 innen årsskiftet. Driften sikres av tidligere finansieringsrunder på til sammen 55 millioner dollar, hvorav 25 millioner fortsatt står på konto. I februar i år hentet Twitter inn 35 millioner dollar, i en runde som verdsatte selskapet til 250 millioner dollar.

I fjor avslo Twitter et tilbud fra Facebook, som ville kjøpe selskapet for 500 millioner dollar. Det sies at også Google og Microsoft har gjort tilnærmelser.

Investorene som er med på den nyeste kapitalutvidelsen omfatter Spark Capital og Institutional Venture Partners, som begge er inne i Twitter fra før, samt Insight Venture Partners og T. Rowe Price Group.

Twitters grunnleggende tjeneste er å la enkeltpersoner og selskaper legge ut meldinger på opptil 140 tegn. Ifølge comScore har antall brukere vokst fra 4,3 millioner i august 2008 til 54,7 millioner brukere i august i år.

Noen egentlig forretningsmodell for tjenesten finnes ikke.

I mai ble det gitt signaler om at man kunne tenke seg en form for annonsering, og kilder rundt ledelsen har ellers antydet at man kunne tenke seg spesielle tjenester rettet mot bedrifter.

Det har allerede dukket opp flere oppstartbedrifter som er spesialisert på å overvåke innholdet på Twitter, og melde fra til oppdragsgivere om hva som sies om dem. Det spekuleres i at Twitter kan tenkes å kjøpe en eller flere av disse.

Analytiker Steve Broback i Parnassus Group sier til New York Times at Twitter ikke har hastverk med å generere inntekter, og at ledelsens primære hensyn er å minimere enhver mulig negativ innvirkning på brukerne.

TechCrunch publiserte tidligere i år interne Twitter-dokumenter der det avsløres at Twitter tar sikte på å nå en milliard brukere og gjøre seg til «planetens puls». Greier de det vil det nærmest vil være trivielt å finne en eller flere sikre og innbringende inntektskilder.

ErgoGroup presenterte en undersøkelse om nordmenns bruk av sosiale tjenester, på sin årlige samling IT-tinget i Tønsberg denne uken.

Twitter har ifølge dette materiale langt færre brukere enn Facebook. 1,6 bruker Twitter aktivt, 6,8 prosent bruker Twitter innimellom, mens 63,9 prosent bruker Facebook ofte eller innimellom. Twitter har flest brukere blant dem med høyere utdannelse (tilsvarende mastergrad eller mer), og blant dem som tjener best (400 til 800 tusen kroner i året).

Det fremste kjennetegnet ved Facebook er at den brukes av 94 prosent i aldersgruppen 16 til 24 år.

Undersøkelsen tyder på at Facebook har i Norge det samme forspranget som de tidligere hadde i USA overfor Twitter. Internasjonalt er avstanden mellom Twitter og Facebook på langt nær så stor i antall brukere som den ser ut til å være. Globalt har Facebook 300 millioner brukere mot 55 millioner for Twitter.

Undersøkelsen er gjennomført av Respons analyse i august og september i år på oppdrag fra ErgoGroup. Respondentene er et landsrepresentativt utvalg på 1091, i alderen 16 til 70 år.

    Les også:

Til toppen