Tyske Bertelsmann AG er, ifølge Bloomberg News, verdens tredje største mediekonsern etter Time Warner Incorporated og Walt Disney Company. Konsernet kjøpte tidligere i år opp det amerikanske forlaget Random House for 1,1 milliarder dollar, dvs. 8,5 milliarder norske kroner (etter dagens kurser).
Det betyr at mediehuset er verdens største utgiver av engelsk-språklige bøker med profittskapere som forfatterne John Grisham og Danielle Steel i stallen. Selskapet har interesser både innen bøker, musikk og TV og akter å bruke overskudd fra disse områdene til å finansiere kampen om onlinekundene som vil foregå både i Europa og USA.
I likhet med en annen konkurrent, amerikanske Barnes & Noble, er Bertelsmann en gammel bedrift med lange tradisjoner innen bokutgivelse. Forlaget ble startet allerede i 1835 med å selge kristne sangbøker til sine landsmenn.
Bloomberg opplyser at tyskerne hadde et resultat etter skatt på 4,4 milliarder norske kroner i regnskapsåret 1997. 30 prosent av omsetningen på 22,4 milliarder tyske mark, 96,6 milliarder kroner kom fra bokklubber og annen utgivervirksomhet.
Med 35 millioner bok- og musikk-klubbmedlemmer i Nord-Amerika og Europa står forlaget sterkt rustet til å ta opp kampen med Amazon som også satser hardt på kombinasjonen bok og musikk. I tillegg eier Bertelsmann hele verdikjeden med muligheter for å legge seg lavt i pris med tilbud om rykende ferske utgivelser.
Amazon har på sin side forberedt seg på konkurransen med to oppkjøp på det europeiske markedet: den tyske bokhandleren Telebook og den britiske bokhandleren Bookpages Ltd er nå i klypene til Jeff Bezos & Co.
Dessuten kjører Amazon på en sterk kombinasjon av sterkt rabatterte priser (opptil 40 prosent), garantert levering innen tre dager og redaksjonelt stoff i form av bokomtaler.
Også på markedsføringssiden har Amazon plassert seg strategisk ved blant annet å plassere seg som eksklusiv bokhandler på America Onlines websted. Men samtidig har Bertelsmann siden 1995 vært partner med AOL i Europa og bygget opp relasjoner med to millioner kunder.
Med en omsetning på 1,1 milliarder kroner i fjor, er potensialet for Amazon i orden, selv om online-selskapet ikke er forventet å gå i pluss før i år 2000. Blant annet skapte tøffere konkurranse og høyere markedsføringskostnader et tap i annet kvartal i år på 21,2 millioner dollar (164,4 millioner kroner). Det er en tredobling sammenlignet med i fjor og nesten like stort som tapet i hele 1997.