Tysk SAS-partner skiller ut internettvirksomhet

Lufthansa AG skiller ut salg- og bookingsystemet sitt i E-Commerce GmbH og forventer en billettomsetning på 210 millioner kroner i år og 500.000 online-bookinger.

Mens SAS i Skandinavia satser på nyopprettede Scandinavian.net som vant en førstepris arrangert av en internasjonal reiselivorganisasjon i forrige uke, satser den tyske partneren til SAS på å skille ut sin InfoFlyway webtjenesten og alle andre salgskanaler på Internett i et eget e-handelsselskap.
Les:
Det skal hete Lufthansa E-Commerce GmbH og skal fokusere på direkte onlinesalg og booking av billetter blant både forretningdrivende og innen turistnæringen.


Det skriver Lufthansa i en pressemelding.

Internettselskapet skal i gang med forretningsvirksomheten 1. mars 2000 og vil generere salg for 210 millioner kroner (50 millioner mark) allerede i år, skriver tyske Handelsblatt. Lufthansa estimerer at online-billettomsetning innen tysk reiselivsnæring totalt kommer til å ende på 200 millioner tyske mark, rundt 840 millioner norske kroner, i år 2000.

Kjernevirksomheten vil være direkte salg til kundene hvor reiseoperatører og byråer blir overflødige, men Lufthansa ønsker også å støtte oppunder andre reiseaktører med et bookingsystem som er allerede integrert i markedet. Samarbeid med andre websteder og salg av systemet på Microsofts Expedia og Previewtravel vil allerede føre til en ytterligere omsetning på 50 millioner mark i år.

Det innebærer at bookingssystemet Infogate integreres inn i E-Commerce-selskapet. Det samme gjør studenttjenesten studentmiles.com.

Nett-tjenesten har til nå fått over 900.000 registrerte på webtjenesten hvorav 60.000 har villet være med på ekstratjenesten "Miles & More". I år regner Lufthansa med at 500.000 bookinger kommer via Internett.

Til toppen