Tyske Icon-planer på is

Svenske Icon hadde planer om å ekspandere ytterligere i Tyskland ved å gå inn i Kabel New Media GmbH. På grunn av uenigheter rundt detaljer i avtalen er forhandlingene nå lagt på is.

Det svenske internettselskapet Icon var på god vei til å fortsette sin utrolig hurtige oppkjøpsperiode med å gå inn i tyske Kabel New Media GmbH, men disse samtalene ble brakt til en stopp i dag. Årsaken er at man ikke klarer å bli enige om alle elementer i avtalen.

- Partene anså, eller Kabel New Media, besluttet å bryte forhandlingene. Vi lå for langt fra hverandre, og det var mange detaljer som ikke stemte. Forhandlingene kan imidlertid bli tatt opp igjen, det er ikke umulig, forteller Karin Johansson i Icon Medialab til digi.no.

Partene skrev onsdag i forrige uke under en intensjonsavtale og har siden da diskutert detaljene.

- Vi er ikke i forhandlinger med andre tyske selskaper, men kikker oss rundt, sier Johansson, som legger til at Icon heller ikke er i konkrete forhandlinger med noen norske selskaper.

Rett før jul 1998 ble det kjent at Icon kjøper Scandinavia Online-selskapet Neo Interaktiv. Prisen Icon måtte ut med er ennå ikke kjent, men investeringen er ledd i Icons internasjonale kostbare oppkjøpsstrategi der selskapet også nylig tilegnet seg Module Communication Group (Storbritannia).

Icon er allerede etablert med eget kontor i Hamburg i Tyskland.

Bruddet med tyskerne innebærer at Icon-gruppen ikke nådde opp i nærmere 500 ansatte som forespeilet. 120 av disse skulle sitte i Tyskland.

Til toppen