Tyskland passerer én million digitale TV-dekodere

Onsdag før påske meldte Nokia at de har levert sin digitale dekoder nummer én million til Leo Kirch og hans tyske medieimperium. Det har gått tre og et halvt år siden million-kontrakten ble underskrevet.

Mer enn 800.000 betal-TV-abonnenter og tusenvis av brukere i tyske bedrifter benytter seg av multimedieterminalene som Nokia leverer, opplyser Nokia i en pressemelding. BetaResearch er det teknologiske utviklingsselskapet i Kirch-gruppen som eies av den aldrende mediemagnaten Leo Kirch.

Nokia og BetaResearch har siden 1993 samarbeidet om utviklingen av digitale mottakere og dekodere, et samarbeid som blant annet har bidratt til den felles europeiske Digital Video Broadcasting (DVB)-standarden. I august 1995 ble det undertegnet en kontrakt om levering av én million digitale dekodere.

I en høytidelig seremoni den 15. mars i år i Düsseldorf overrakte den finske multimedia-sjefen Heikki Koskinen en gullforgylt digital-boks til Gabor Toth, sjefen for BetaResearch. I tillegg til å håndtere digitale TV-signaler for analoge fjernsynsapparat, er dekoderne konstruert for å tilby spill, interaktiv reklame, banktjenester, e-handel generelt og internett aksess.

For Kirch innebærer føyer oppfyllelsen av avtalen seg inn i en rekke av positive nyheter som har strømmet ut av den tyske TV-eteren etter tre tøffe oppstartsår. I tillegg til å tegne en avtale med italienske Silvio Berlusconi om en europeisk TV-allianse, har mediemagnaten også røykt fredspipe med den tøffeste betal-TV-konkurrenten i hjemlandet.

Kicrh delte tidligere i år sine TV-operasjoner i to holdingselskap for kringkasting (og et tredje for forlagsvirksomhet). Kirch Media består av den inntektsbringende reklamevirkomheten og Kirch PayTV av den hardt belastede betal-TV delen.

Like før påske kvittet Kirch seg med sin argeste konkurrent CLT-Ufa (delvis eid av Bertelsmann) ved å kjøpe 45 prosent i betal-TV-selskapet Premiere og kan legge disse aksjene til de 37,5 prosent de eide fra før i Premiere. Det betyr at den aldrende mediebaronen får full kontroll over sin argeste konkurrent.

Det er forventet at Premiere vil bli innlemmet i Kirchs DF1, en kanal som distribuerer en pakke på 30 kanaler på det tyske TV-markedet. Det er satsingen på DF1 som i fjor førte Leo Kirch inn i en likvidetskrise som gjorde at han holdt på å gå over ende.

Han har satset beinhardt på ekspansjon etter at han sikret seg rettighetene til verdens mest lukrative sportsarrangement, fotball-VM, både i 2002 og 2006. Rettighetene hadde en prislapp på rundt 15 milliarder norske kroner.

Kirch må imidlertid få klarsignal fra de aktuelle konkurransemyndigheter før han kan feire overtagelsen av Premiere for fullt. I mai 1998 ble en liknende konstellasjon, som involverte Kirch, Bertelsmann, CLT-Ufa og Premiere blokkert både av EU-kommisjonen og det tyske konkurransetilsynet.

Til toppen