Uber bruker nå appen sin også i en politisk kampanje mot borgermesteren i New York. Bildet viser en Uber-bil på Manhattan. (Bilde: Marius Jørgenrud)
Uber advarer om lenger ventetid, og maner til passasjerer til å protestere ved å sende brev til byens borgermester. (Skjermbilde via Bloomberg).

Uber angriper New Yorks borgermester

Taxi-appen maner til politisk kamp med en egen skremmeknapp.

Uber advarer om lenger ventetid, og maner til passasjerer til å protestere ved å sende brev til byens borgermester. (Skjermbilde via Bloomberg).
I går dukket det opp en ny knapp eller fane i Uber-appen. Hvis du befinner deg i New York City, vel å merke.

Funksjonen er døpt «De Blasio».

Slik maner den omstridte taxi-appen til politisk kamp mot et forslag fra den amerikanske storbyens borgermester, demokraten Bill de Blasio.

For det er ikke en ny type drosjetjeneste som skjuler seg bak «De Blasio»-knappen.

Så lenge må du vente...

I stedet blir det tydelig illustrert på kartet hvor mye lengre brukerne vil måtte vente på en Uber-bil, dersom borgermesterens foreslåtte lovgivning blir vedtatt.

Inkludert hypotetiske advarsler av typen «Ingen biler – se hvorfor» og «se hva som skjer».

Uber protesterer mot et mulig vedtak i bystyret allerede neste uke, som dersom forslaget går igjennom innfører begrensninger på antall kjøretøy en sentral med biler for utleie kan vokse med.

Ifølge forslaget vil en sentral med over 500 biler det neste året maksimalt kunne øke stallen med 1 prosent, skriver New York Times.

Bakgrunnen for forslaget er en undersøkelse som konkluderte med at trafikkbildet i storbyen har vokst med over 23.000 utleiebiler siden 2011, noe som fører til mer kødannelse og redusert luftkvalitet.

Frykter for jobbene sine

Dette tror imidlertid ikke motstandere av forslaget noe på. De mener forslaget handler mer om press fra den tradisjonelle Yellow Cab-taxinæringen, som frykter for jobbene sine. Ifølge New York Times inkluderer denne næringen noen av de Blasios største økonomiske bidragsytere.

Uber er å regne som et teknologiselskap, og kjøpte nylig også opp deler av karttjenesten Bing fra Microsoft.

Les mer: Uber kjøper kart fra Microsoft

Virksomheten har møtt kraftig motstand i rekke byer og er forhatt av den tradisjonelle taxinæringen, som mener det dreier seg om ren pirattaxivirksomhet.

Hvorvidt selskapet opererer innenfor loven er gjenstand for vurderinger i en rekke land. Deriblant har Tyskland fastslått av Uber driver ulovlig.

I Oslo der Uber startet opp i november i fjor har kommunen gått til politianmeldelse.

Nylig er det varslet aksjoner mot Uber i den norske hovedstaden, ifølge Dagens Næringsliv. Overfor avisen avviste Ubers norske sjef Carl Edvard Endresen at tjenesten driver ulovlig.

Det har imidlertid ikke hindret enorm vekst. Uber er blitt verdens største taxiselskap med virksomhet i over 250 byer og 57 land. Det er også verdens nest mest verdifulle startup. Etter siste innskudd av risikokapital er det privateide selskapet verdsatt til svimlende 41,2 milliarder dollar.

Les også: - Bilene kjører selv om 10 år

Til toppen