Ubrukelig kildekode til Nintendo-emulator

I forrige uke ble det av enkelte nettsteder meldt om at kildekoden til en Nintendo 64-emulator var tilgjengelig på Internett. Dette er en sannhet med en rekke modifikasjoner. Samtidig vurderer Nintendo å saksøke utviklerne av selve emulatoren.

Det var i forrige uke at blant annet Wired News spredte nyheten om at kildekoden til en Nintendo 64-emulator var blitt gjort tilgjengelig på Internett. Nettstedet har derimot unngått å få kommentarer fra utvikleren bak kildekoden. Ifølge utvikleren, kjent som GossiTheDog, er kildekoden "verdiløs" i sin nåværende stand. Koden er dekompilert fra UltraHLE-emulatoren for Windows for å lage en tilsvarende emulator for Linux. Den er ikke skrevet i C++, men stort sett av assemblerkode.

- Alle andre påstander er misforståelser, sier GossiTheDog i en melding.

Han har nå avbrutt hele prosjektet i misnøye over hvordan det er blitt behandlet. Han har også trukket tilbake kildekoden og ber alle andre nettsteder som måtte ha den om å gjøre det samme. Han gir de nettstedene som tidligere har skrevet om denne saken skylden for at det nå ikke blir noen Linux-utgave av UltraHLE.

Men ifølge e-postmeldinger fra andre utviklere til flere av de aktuelle nettstedene, er kanskje ikke sjansen for at GossiTheDog ville ha lykkes særlig stor. En utvikler med lang erfaring i såkalt reverse engineering sier til The Register at sjansen for å kunne gjøre denne kildekoden om til meningsfull er lik null uten å ha tilgang til dokumentasjonen til SDK-en (Software Developer Kit) og utviklingssystemet til Nintendo 64.

Omtrent samtidig med at kildekoden ble lagt ut på nettet, ble det klart at Nintendo vil ta rettslige skritt mot de to utviklerne av Windows-utgaven av UltraHLE, som GossiTheDog har ekstrahert sin kildekode fra. Dette til tross for at Sony nylig ikke vant fram med sitt søksmål mot Connectix og deres PlayStation-emulator, Virtual GameStation.

Årsaken til at Nintendo likevel gjør dette, er at man ikke kan bruke UltraHLE uten å piratkopiere Nintendo 64-spillene. Spillene lagres nemlig i små ROM-kassetter som settes inn i Nintendo 64-maskinen. For å kunne bruke UltraHLE, må innholdet i disse kassettene kopieres over i PC-en, og det er dette Nintendo mener bryter opphavsretten til både Nintendo og tredjepartsleverandører.

Nintendo kan likevel få problemer med å få straffet personene bak UltraHLE. Disse er nemlig bare kjent gjennom sine aliaser, RealityMan og Epsilon. Nintendo vil derfor først måtte finne ut hvem utviklerne virkelig er. Det skal derfor bli interessant å se hvordan Nintendo vil gå fram med denne saken.

Selv om de to utviklerne nå har fått emulatoren fjernet fra Emulators Unlimited - nettstedet der den opprinnelig ble distribuert fra, spres UltraHLE og kopier av spill-ROM-ene fra en rekke andre nettsteder på Internett.

Til toppen