Uenige i uheldig sammenblanding

Ved nærmere ettertanke sier VG Nett nå at det eksisterer to avtaler mellom dem og TVNorge - ikke én som tidligere skrevet. TVNorge trekker også sine tidligere uttalelser og fastholder i dag at det er et klart skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold i avtalene.

Niels Røine i VG Nett tilbakeviser at det har det har blitt byttet tjenester med TVNorge.

- Vi mener at vi har holdt oss innenfor de reglene som gjelder på dette området, selv om det fremdeles er flere uoppgåtte stier på Internett. Man kan spørre seg hva er en hjemmeside, hva er informasjon og hva er redaksjonelt stoff? Det blir definisjoner, sier Røine.

På tross av at digi.no tirsdag spurte Røine eksplisitt om VG Nett fikk reklameplakat på TVNorge i bytte mot at de fikk ha hjemmesiden sin på VG Nett, og fikk bekreftende svar, tilbakeviser Røine nå dette.

- Jeg avviser at VG Nett har byttet annonser mot redaksjonelt stoff. Det eksisterer en barteravtale (bytteavtale, red.anm.) om reklameplakaten på TVNorge som faktureres og momsbetales på vanlig måte. I tillegg har VG Nett og redaksjonen i Mandagsklubben blitt enige om at de har deres hjemmeside hos oss fordi TVNorge ikke er på Internett. Vi samarbeider om chat, e-post og diskusjonsgrupper i forbindelse med Mandagsklubben, sier Røine.

Viseadminstrerende direktør Geir Kjærnes i TVNorge trekker også sine tidligere uttalelser og sier at det holdes et klart skille mellom redaksjonelt og kommersielt stoff.

- Disse tingene holdes strengt atskilt, og det eksisterer i dag to avtaler. En barteravtale mellom annonseavdelingen i VG og TVNorge. De annonserer hos oss og vi hos dem. Vi betaler moms på verdien av annonsene. Den andre avtalen er en redaksjonell avtale mellom VG Nett og Mandagsklubben. Begge parter har noe å vinne på en slik avtale - VG får flere søk på sine sider og vi får spredt vårt stoff, sier Kjærnes.

Nølende opplyser han at TVNorge ikke betaler VG Nett noe for den redaksjonelle hjemmesiden.

Til toppen