Uenighet om europeisk PC-salg

PC-salget i Europa gjorde et hopp på 19,3 prosent, hevder det engelske analyseselskapet Context. Konkurrentene er ikke enige.

Det skulle i utgangspunktet være lettere å telle antall solgte PCer enn for eksempel programvarelisenser, men analyseselskapene er uenig om hvor stor veksten i det europeiske PC-salget er. I avisen Wall Street Journal legger tre analyseselskaper frem sprikende tall som skaper forvirring om hvorvidt Europa holder samme fart som USA, eller om kontinentet faller bak.

IDC mener salget bare steg 16 prosent fra tredje kvartal i fjor til i år, noe som gjør Europa til en sinke bak både USA og Asia. Men Dataquest er ikke helt sikre - selskapet krangler med konkurrenten IDC om veksten i PC-salget er på 23 eller 25 prosent.
Les om Dells jubel og IBMs katastrofe i USA:
Dell er størst, IBM er inne i dødsspiral

Begge de to internasjonale gigantene har kontorer i Europa, men London-baserte Context hevder salget i Europa gjorde et hopp på 19,3 fra tredje kvartal i fjor, noe som nærmer seg USA, skriver Wall Street Journal.


Dermed er det solgt 6,46 millioner maskiner i tredje kvartal i Europa, noe som beviser at PC-salget så langt ikke er bremset av år 2000-problemet. Men etter hvert som flere kunder fryser sine IT-innkjøp frem mot nyttår, vil PC-bransjen bremse opp noe utover i fjerde kvartal, advarer Context.

Den store vinneren i Europa er nysammenslåtte Fujitsu Siemens som gjorde et hopp på 47% og nå har en markedsandel på 14 prosent. Til tross for finansielle problemer er Compaq fremdeles størst i Europa med en andel på 18,2 prosent. På tredje plass ligger Dell, som er blitt markedsleder i USA. Så kommer IBM og HP.

Til toppen