Uenighet om Google-dominans

To norske selskaper som måler hvor flinke søkemotorer og nettkataloger er gir svært sprikende score for Google.

TNS Gallup viser hvem av de største nettstedene i Norge som har mest trafikk. Men hvilke av disse er det egentlig som driver mest trafikk til andre nettsteder?

Listen mangler desstuen tall for de minste, og for Google. Dette gir rom for usikkerhet, og kan bidra til forvirring om hvem som kan levere hva i jungelen av større og mindre nettkataloger.

Digi har omtalt tjenesten til Intelma og Cerum, som de håper skal avsløre hvem som bløffer i bransjen. Det vil de gjøre ved å publisere listen over hvilke nettsider som sender trafikk til deres kunder. Foreløpig fører de statistikk for 80 av sine kunder.

    Les også:

Det er ikke godt nok statistisk materiale, mener Roar Eriksen, forretningsutvikler i Online Services.

- Vi har 800 kunder i vår statistikk, der alle annonserer i de største katalogene, sier han.

Eriksen sier han ønsker å begynner å offentliggjøre månedlig statistikk når han har 1.300 bedrifter med, og regner med at dette kan skje allerede i januar. Dermed vil Norge om kort tid ha to barometre som kan fortelle markedet hvem som driver mest trafikk til norske bedrifters nettsteder.

Mens Intelma og Cerums liste viste Eniro på topp, er det Google som dominerer klart på statistikken Eriksen henter frem. På listen over søkemotorer og kataloger står Google for hele 51,3 prosent av den refererte trafikken. Dette skjer til tross for at Google ikke har noen gulesider-tjeneste i Norge.

Målingen gir dermed Google større andel av referansene enn alle de andre søkemotorene og nettkatalogene til sammen. På Intelma og Cerums måling er Google nummer tre, med en fjerdedel av trafikken til det samlede Eniro-systemet. Det er med andre ord snakk om et svært stort systematisk sprik.

Kvasir kommer hos Online Services på andreplass, med 15,4 prosent, men store deler av denne trafikken kan også skyldes Google-søket på Kvasirs nettsider. Det er dermed vanskelig å vite hvor stor effekt det har å kjøpe seg inn på Kvasir, ettersom mange av treffene kan skyldes frisøket, som er gratis, påpeker Eriksen.

Startsidens søk ligger på en god tredjeplass, mens Eniros nettsøk i denne statistikken får 7,7 prosent av trafikken.

Tabellen nedenfor viser de ti søk-og katalogtjenestene som ga mest treff til Online Services sine kunder den første uken i desember (tall i prosent av totalt 69.636 refererte unike brukersesjoner):

Firmasøk for Eniro og gulesider.no faller i denne statistikken helt ut av listen. Dette ser noe underlig ut i forhold til Intelma og Cerums liste, der gulesider ligger høyt oppe.

Eriksen står på at det er hans tall som er mest riktig.

- Det er mulig at de har noen kunder som har store reklamer på gulesider. Min erfaring er at man må være på Gulesider, men det er for telefonnummere. Det er svært få som klikker på lenker der, sier han.

Eriksen mener kundene dermed bør stille seg spørsmålet om det er verdt å betale prisen for å ha lenker og e-post på Gulesider, eller om det holder med telefonnummer. Han mener denne typen informasjon kan være svært nyttig for annonsører, for noen av dem har gjort skikkelige bomskudd.

- Det verste jeg har sett er noen som betalte 150.000 kroner til Kvasir for 7 besøk, sier han.

Statistikken til Online Services tyder ellers på at Sesam har kommet klart best ut til nå av de norske søkemotorene. Men store er de ikke foreløpig.

Til toppen