(Bilde: Per Ervland)

- Ufullstendig personvern

Hard kritikk mot Facebooks endringer.

Den populære sosiale nettjenesten Facebook har fått mye pepper de siste ukene for utilstrekkelig personvern, og kunngjorde i går tiltak for å komme kritikerne i møte.

Hovedendringen er et nytt brukergrensesnitt for å sette personverninnstillinger.

Det nye brukergrensesnittet vil bli tilgjengelig gradvis for tjenestens 500 millioner brukere de nærmeste dagene. Det skal være både mer oversiktlig og enklere å forholde seg til. Dette tiltaket imøtegår kritikk om at personverninnstillingene var spredt, og måtte gjøres atskilt for ulike egenskaper.

En annen endring er at brukere pålegges å gjøre mindre informasjon åpent tilgjengelig enn tidligere. Et punkt om at en bruker kan velge å ikke dele personopplysninger med spilleverandører og andre som tilbyr applikasjoner på Facebook, kan etterkomme noe av kritikken fra det norske Forbrukerrådet.

I sin redegjørelse erkjente Facebook-sjef Mark Zuckerberg, som var 20 år gammel da han lanserte Facebook i 2004, at tjenesten ble født som en ide beregnet på studenter, og at det er begått «flere feil» etter hvert som brukertallet este ut. Men han ba ikke om unnskyldning for overtrampene.

Fra flere hold kritiseres de nye tiltakene som ufullstendige.

De pekes særlig på at det fortsatt er uklarhet rundt hva slags personvern brukere får dersom de lar Facebooks standardinnstillinger stå uendret, og på at Zuckerberg fortsatt er svært uklar i forhold til hvordan Facebook bruker, eller akter å bruke, de svært omfattende – og svært verdifulle – persondataene som de besitter.

Simon Davies, sjef for Privacy International, mener de fleste brukerne ikke endrer på standardinnstillingene. Til BBC sier han at de varslede endringene antakelig ikke vil bety særlig fra eller til for personvernet, med mindre standardinnstillingene skjerpes betraktelig i forhold til personvernet. Han peker på at EU-kommisjonen krever skjerpede standardinnstillinger, og tror det er der det virkelige slaget vil komme.

Marc Rotenberg, sjef for det amerikanske Electronic Privacy Center, sier til Wall Street Journal at det kreves nye lover for å regulere sosiale tjenesters bruk av personopplysninger.

Avisa viser til anonyme kilder som forteller at USAs konkurransetilsyn FTC (Federal Trade Commission) er svært opptatt av hvordan Facebook håndterer personopplysningene som brukerne betror dem. FTC nekter å svare på hvorvidt de formelt etterforsker Facebook, men FTCs leder Jon Leibowitz har tidligere uttalt at han er interessert i hvorvidt nettselskaper innhenter brukernes tillatelse til å bruke personopplysninger.

Gartner-analytiker Andrew Walls sier til BBC at personvern spiller en stor rolle i forhold til Facebooks forretningsmodell, og at Zuckerberg ikke tok opp dette i sin redegjørelse.

Noe av det som kom fram i forrige uke, er at uavhengige forskere og eksperter for lengst har dokumentert hvordan Facebook gir annonsører tilstrekkelig informasjon til å identifisere enkeltbrukere og samle på profilinformasjon.

– Noe av det [Zuckerberg] ikke svarte på var problemer knyttet til deling av persondata med annonsører med tanke på målrettede annonsører med utgangspunkt i profilert innhold. Her er det en utfordring: Hvordan skal du tjene penger hvis du ikke kan selge målrettede annonser? Hvordan skal du konkurrere med Google? sier Walls.

Gartner-analytikeren formulerer Facebooks personverndilemma slik:

– De vil ha tilstrekkelig personvern til å trekke til seg brukere. Skal de tjene penger, er de samtidig avhengig av å kunne dele på visse data.

I en kommentar til BBC benekter Zuckerberg hele dilemmaet.

– Ingen informasjon selges til annonsører. For Facebook som forretning, spiller det ingen rolle hva personverninnstillingene er, sier han.

    Les også:

Til toppen