Uganda på norsk CD-rom

Norske Cliché Grafisk lanserer denne uken en CD som skal profilere Uganda for internasjonalt næringsliv og turistindustri. CDen, som er et bestillingsverk fra den ugandiske presidenten, vil i første omgang bli utgitt i 3.500 eksemplarer. Idéen er god, mener digi, selv om gjennomføringen i første omgang ikke er helt topp.

Cliché Grafisk, under ledelse av Morten Rynning, har utgitt en CD som skal presentere landet som et stabilt og attraktivt etableringsområde for internasjonalt næringsliv. I tillegg blir landet presentert som et attraktivt turistmål for dem som måtte ønske et eksotisk feriested.

- Landet sliter fortsatt med høy Idi Amin faktor, til tross for at diktatoren ble styrtet for nærmere 20 år siden, sier daglig leder i Cliché Grafisk, Morten Rynning, til digi:media.

- Dette er et rykte som ikke har noe med dagens Uganda å gjøre. Landet er idag en republikk og har en av de raskest voksende økonomiene i Afrika. Et glimrende utgangspunkt for selskaper som ønsker å etablere seg i lavkostland, skyter Rynning inn. Han forklarer at Ugandaprosjektet allerede har har gitt mersmak for Cliché Grafisk.

- Vi kan godt tenke oss å utføre tilsvarende prosjekter for andre utviklingsland, sier Rynning og medgir at selskapet allerde har vært i kontakt med andre land i regionen.

- Første prosjekt er imidlertid å lage en 1998 versjon av Uganda CDen, og dette arbeidet er allerede påbegynt. Det ser dessuten ut til at vi blir nødt til å trykke opp Uganda CDen i ytterligere 1500 eksemplarer i tillegg til de 3.500 som allerede er laget, sier Rynning og forklarer at CDene vil bli lagt ut for salg i et utall turiskontorer og dessuten sent til en rekke internasjonale firmaer.

- For den som ønsker det vil vi også tilby CDen direkte fra oss til en produksjonspris på 30-40 kroner, sier Rynning og forklarer at prosjektet har vært svært vellykket også forretningsmessig.

-Dette er ikke bistand fra vår side, men et rent forretningsmessig foretak, sier Rynning og legger til at han tror CDen kan få stor betydning for Ugandas næringsliv.

- Jeg tror det er spesielt viktig å være tidlig ute med et slikt produkt for at det skal være attraktivt. Dersom dette blir vanlig, blir det ikke like lett å skape oppmerksomhet rundt CDen, avslutter Rynning.

Digis intrykk av produktet

Fengende Uganda-rytmer til tross, prøveturen som digi tok på CDen ga ikke intrykk av at dette er et produkt som utnytter de mulighetene som gis i dagens multimediaprodukter. Menysystemet var forøvrig oversiktlig, men rett og slett for grunt. Grunnleggende informasjon om bedrifter, hoteller og andre institusjoner i landet var svært dårlig. Det eneste som var skikkelig presentert, var bedrifter som hadde betalt for å være med på CDen. Idéen er imidlertid svært god, og med mer utfyllende opplysninger ville produktet vært et godt hjelpemiddel for den som er interessert i å vite mer om det afrikanske landet.

Til toppen