Ukens tankekors til Ikea

Ukens tankekors for (ikke helt) gjennomtenkt nettjeneste går til Ikea, for en e-service som alle trenger, men de færreste finner.

Møbel-logistikkfirmaet Ikea er ingen ivrig e-handler. En tur til filialen på Furuset utenfor Oslo nylig ledet oss likevel til å oppsøke nettstedet. Årsaken var en opplevelse vi deler med de fleste. Et sesongbetont produkt er annonsert, men utsolgt innen du rekker fram.

I dette tilfellet gjaldt det et aluminiumsbord til terrassen, døpt Öckerö. Vi nappet til oss utstillingseksemplaret og spurte en vennlig informasjonsperson om vi kunne kjøpe det, siden det var det eneste gjenværende av arten. Dialogen gikk omtrent slik:

– Dessverre.
– Kan du si når dere får den på lager?

– En gang i neste uke.
– Kan du sette av et eksemplar til oss?

– Dessverre.
– Kan du ringe oss når det kommer?

– Dessverre.
– Har du andre muligheter for å informere oss når det kommer?

– Dessverre.

Det vi fikk, var en lapp med bordets navn og varenummer, samt telefonnummeret til Ikeas kundeservice.

Vi fikk ikke vite om Ikea.no. Nettstedet ble oppsøkt helt og holdent på eget initiativ.

Parolen øverst til høyre på Ikea.no er særdeles inspirerende: "Alt er mulig".

Vi begynte i produktsøkefeltet, og valgte alternativet "bord". Neste side redegjorde for alternativer fra "arbeidsbord" til "spisebord", men ingen "hagebord", "terrassebord" eller "balkongbord".

Tilbake i produktsøkefeltet på åpningssiden valgte vi "sesong". Det ga flere bord, men ikke Öckerö.

Tilbake til åpningssiden, og nytt forsøk på "kataloger online". Forgjeves.

Tilbake til tredje og siste alternativ, "nyheter vår og sommer". Det ga samme side som "sesong" fra produktsøkefeltet.

Under slagordet "alt er mulig" på åpningssiden var det ytterligere to alternativer. Kloke av skade startet vi denne gang fra høyre. Der sto det nemlig "søk".

Søk på "øckerø" ga "Beklager, ingen treff."

Datavante som vi er lød vi den påfølgende ordren "Vennligst prøv igjen" med omskrivningen "ockero". Svaret var igjen "Beklager, ingen treff. Vennligst prøv igjen." Søk på "öckerö" ga også¨"Beklager, ingen treff. Vennligst prøv igjen.".

Tilbake til åpningssiden, og nytt forsøk med alternativet "produkter a-å". Her står en lang liste med hyperlenkede stikkord. "Bord" fører til de samme alternativene som "bord" fra produktsøkefeltet. Terrassebord, hagebord og balkongbord finnes ikke som stikkord.

Så la vi merke til det. Feltet der det står "leter du etter noe?", gjengitt til høyre i full størrelse. Klikk på "søk på navn" ga et helt hyperlenket alfabet, fra A til Ö. Men klikk på Ö ga ingen Öckerö.

Standhaftige gikk vi tilbake til åpningssiden. Øverst til venstre var siste utvei: "kundeservice". Og her fikk vi endelig en behagelig overraskelse. Alternativet "lagerbeholdning" bar denne forklarende teksten: "Sjekk med hvilket som helst IKEA varehus om de har varen din på lager."

Har gjaldt det å få med seg følgende tips: "For å søke på produkter som begynner med Ä holder det at du skriver A. Når det gjelder produkter som begynner med Ö skriver du en vanlig O. Du trenger bare å skrive de første bokstavene i artikkelnavnet."

Søk på "ock" ga valgmulighetene "Ockelbo" og "Öckerö"! Deretter gikk det slag i slag til vi fikk meldingen om at bordet ville komme til Ikea Furuset i løpet av neste uke, men at det var på lager hos Ikea Slependen.

Og så kom underet over alle undre: Vi kunne hake av for følgende: "Vennligst send e-post til meg når artikkelen kommer på lager".

Så enkelt kan det gjøres.

Lurer på om den snille personen i informasjonsskranken visste det?

Og hvorfor ikke ha denne glimrende tjenesten på forsiden? Eller gi den en alternativ form, som SMS?

Til toppen