Deeme

Ukjent hjemme - men i Brasil er den norske appen i ferd med å ta av

Tre uker etter lansering har de 150.000 brukere og en rekke kjendiser på brukerlista.

Få har hørt om Deeme i Norge, men i Brasil er den norskutviklede appen i ferd med å bli et aldri så lite nettfenomen.

Allerede tre uker etter lansering har appen fått 150.000 nye brukere, og 10.000 nye strømmer til hver dag. Dermed danker de ut kjente merkevarer som Tumblr og Vine på nedlastingslistene.

– Utviklingen i Brasil er helt vanvittig, og overgår virkelig det vi kunne ha forventet, sier Kenneth Rasmus Greve, en av de gründerne bak den bergensutviklede appen

Han og hans medgründere Morten Strid og Frode Alver Nilsen mener de har funnet et hull i markedet.

"Si meg" på spansk

Mens utvalget av sosiale apper florerer i vestlige land nord for ekvator, har få konkurrenter fått ordentlig fotfeste i Amerika sør for USA, ifølge dem.

Derfor har de bevisst rettet seg mot latinamerikanske land, noe man blant annet kan se i navnet på appen - dime betyr "si meg" på spansk.

De lanserte første versjon i april 2015, og ble raskt omtalt som en app å se opp for av det amerikanske nettstedet Mashable.

Konseptet bak appen er som følger: Man velger et bilde, legger oppå skrifttyper og ikoner, før man utveksler meldinger med en utvalgt person. Meldingene vises oppå bakgrunnen.

– De fleste chatte-appene i verden i dag er tekstbaserte, der man legger til video og bilder som et vedlegg, forklarer han.

I tjenesten sender man bilder til hverandre, legger på ikoner og chatter oppå bildet. Foto: Deeme.

Bilder først

Når apper som whatsapp hadde sin første vekst var det mer naturlig at slike tjenester hadde chatting ved hjelp av tekst som utgangspunkt.

Men siden den gang har bildekomprimering og hastighet på internett har økt, og de norske gründerne så sitt snitt til å lage en app der bildene komme først.

Nylig har det fått en oppdatering som gjør applikasjonen til en hybrid mellom en chatte-applikasjon og et sosialt nettverk med strømmer og gruppesamtaler.

Sene kvelder

Gründerne er alle ansatt i Knowit Experience i Bergen hvor de har arbeidet med prosjektet ved siden av jobben.

– Etter å ha jobbet ut konsepter for flere av Norges største merkevarer over mange år, så ville vi bruke kompetansen vår og erfaringen med andre sosiale flater til å skape vår eget produkt, sier Frode Alver Nilsen til digi.no.

– Enn så lenge blir det svært sene kvelder og jobb i både helger og ferier, vi har nytt godt av kompetansen til våre kolleger.

 

 

Til toppen