Ukjent selskap senker prisen på bredbånd

Det skal nå bli enklere å bygge ut bredbåndsnettverk og spre video - enten du heter Telenor eller Schibsted. Les om Oracle og Alactels ukjente selskap.

Som et av de første nyhetsmediene har digitoday.no fått en gjennomgang av en hittil ukjent allianse mellom Oracle Corp, verdens nest største programvareselskap, og den store teleutstyrsleverandøren Alcatel Telecom. I all hemmelighet har de to gigantene etablert et felleseid selskap med base i London.

Thirdspace, som selskapet heter, skal kort forklart selge en ferdig pakke til tele- og medieselskaper som ønsker å spre video, musikk, spill og andre krevende digitale tjenester.


Systemet er basert på Alcatels høyhastighets ATM/IP-nettverksutstyr og Oracle programvare for innholdslagring og kundeadministrasjon.

- Det pågår et kappløp mellom verdens tele- og medieselskaper om å bygge ut bredbåndsnettverk. Vi ønsker derfor å tilby en svært ferdig pakkeløsning som både forenkler prosjektet og reduserer utbyggingstiden, forteller Richard Spoletini i Alcatel Telecom Norway til digitoday.no.

Dermed tar Thirdspace opp konkurransen med særlig Microsoft Corporation, som med sin WebTV-teknologi ønsker å bli en leverandør til bredbåndsselskapene.

Selskapet er svært ferskt og vil ikke fortelle for mye foreløpig. På deres nettside - www.thirdspace.tv - ligger det bare noen lenker til artikler som har stått å lese i amerikansk presse. Selskapet er også så nytt at man ikke har rukket å diskutere løsningene med Telenor, forteller Spoletini til digitoday.no. Men kontoret i London har allerede 80 ansatte og selskapet har unnagjort integrasjonen av Oracle og Alcatels produkter til ferdige løsninger.

I tillegg skal selskapet inngå avtaler med store innholdsleverandører for å sikre kunder en startpakke med innhold. Dermed kan teleselskaper og andre aktører kjøpe hele eller deler av tilbudet for å etablere seg i bredbåndsmarkedet. Spoletini forteller at Thirdspace "forhandler med store medieaktører", men han vil ikke nevne navn.

Det nye selskapet lover at deres ferdigsydde løsninger skal la medie-/teleselskaper rulle ut et bredbåndstilbud til 2000 kunder i løpet av bare et halvt år.

Thirdspace lover også å løse flere problemer som i dag bremser utbyggingen av bredbåndstjenester. Den første er at dagens nettverk og servere ikke har kapasitet til å spre forskjellige videostrømmer på flere megabit i sekundet til tusenvis av brukere som spør om forskjellig innhold.

digitoday.no har tidligere avslørt at Telenor arbeider med et nettverk av servere rundt i Norge for å korte ned avstanden mellom server og bruker. Dette for å avlaste hovednettet som strekker seg langs hele Norge.

Alcatel har en tilsvarende, men bedre løsning, hevder de.

- IP-nettverk er bra til mye, men ikke til alt. Vårt ATM-utstyr gjør det mulig å sette opp langt mer intelligente nettverk som sprer video mer effektivt enn IP-utstyr. Telenor har allerede et ATM-nettverk med 150 noder spredd over landet som kommuniserer med en fart på 155 Mbit i sekundet, forteller Spoletini.

Andre aktører, for eksempel et stort medieselskap som Schibsted, kan kjøpe ATM-utstyr fra Alcatel og bygge egne nettverk forbundet med leide linjer.

Sammen med hver ATM-kommunikasjonsboks vil det stå en sterk server som lagrer og sender ut video. Boksen styres av Oracle videoserver-programvare. Tele- og medieselskap kan bruke Oracles kundesystemer for administrasjon, logging og regninger til kundene.

Kundene skal ta imot innholdet over ADSL-linjer. Foreløpig er ikke disse raske nok til å ta i mot fullgodt TV-signal. Dette krever en overføringskapasitet på fem til seks megabit per sekund og ADSL gir foreløpig bare to Mbit/s. Men systemet kan brukes med PC-er og mot TV med fremtidens VDSL-teknologi.

For å ta imot signalene trenger kundene derfor en ADSL-linje eller TV-kabel samt en PC eller digital-TV-mottaker. Alcatel har allerede to prøveprosjekter med systemet i drift, ett i Canada og ett i England - med noen hundre brukere hver.

Spørsmålet er hvor dyrt det er å bygge ut et eget digitalt nettverk i konkurranse med Telenor. Dette kan avgjøre om andre selskaper som for eksempel Enitel eller Schibsted kan finne det interessant å bygge ut egne nettverk med den nye Thirdspace-pakken.

Til toppen