Uklar vekst for IBM Norge

IBM Norge-sjef Morten Thorkildsen løftet salget i fjor - men hvor mye som er organisk er uklart.

Flere har påpekt at det lenge spådde løftet for IT-bransjen foreløpig ikke har gitt seg utslag i økt omsetning. Denne trenden kontrer nå IBM Norge, Norges nest største IKT-selskap etter Telenor.

Morten Thorkildsen, som tok over etter Endre Rangnes gikk til EDB Business Parter i mai fjor, kan legge frem et årsregnskap som viser en vekst i omsetningen på tre prosent sammenlignet med 2002.

Men hvor IBM Norge virkelig har vokst i et tregt markedet er ikke klart - for oppkjøpet av PriceWaterhouseCoopers Consulting tilførte IBM hele 200 ansatte julen 2002 og gav full effekt i 2003.

- Selv med oppkjøpet av PWC Consulting mener jeg vi hadde vekst, men vi har ikke gjort noen analyse av hva som er organisk og hva som skyldes oppkjøpet av PWC, sier Thorkildsen til digi.no.

Omsetningen i 2003 endte på 2,8 milliarder kroner, men bunnlinjen er rød. Det endelige tallet er ikke klart, men det går mot et tosifferet millionunderskudd. Årsakene er ikke driften, forteller Thorkildsen - det er engangskostnader fra nettopp oppkjøpet av PWC.

IBM Norge løftet omsetning på de fleste områder. Tjenester løftet seg 4 prosent, programvaresalget er opp 24 prosent og PC-salget er opp 9 prosent. Det eneste skåret i gleden er at maskinvaresalget utenom PC så en reduksjon på 13 prosent.

- Dette skyldes et fall i stormaskinsalget. Noen store kunder av oss har outsourcet driften, forteller Thorkildsen til digi.no.

I pressemeldingen til IBM fremkommer det at det trolig er Nordea som har outsourcet til IBM, noe som gir et løft på tjenestesiden, men altså et fall på stormaskinsalget.

Løftet i 2003 startet allerede i andre kvartal, hjulpet av store kontrakter, blant annet med Forsvaret (Golf fase 2), Norsk Tipping, Nordea, ABB, Helse Nord og Hydro IS Partner. Tjenester utgjør fortsatt ca 60 % av total omsetning, og er økende, forteller IBM.

Thorkildesen estimerer at IKT-markedet i Norge vil vokse med 4-5 prosents i løpet av året, men han lover å være langt bedre.

- IBM Norge satser på tosifret vekst i 2004, vi skal ta markedsandeler.

Til toppen