Hva skjer etter tre måneder? Forbrukerombudet mener dette er villedende og ulovlig markedsføring.

– Ulovlig av mobiloperatørene

Forbrukerombudet advarer at markedskampanjene villeder og må endres.

Oslo (NTB): Forbrukerombudet reagerer sterkt på mobiloperatørenes høstkampanjer på TV, internett og plakater. Operatørene lokker med tilbud fram til jul, men nevner ikke høyere priser etter nyttår.

Kampanjene villeder forbrukerne og er ulovlige, mener ombudet, som har sendt brev til åtte mobilselskaper med beskjed om at kampanjene deres må endres.

For å sørge for at dette blir etterkommet, har Forbrukerombudet gitt operatørene en kort frist til å endre eller fjerne markedsføringskampanjene.

– Mobiloperatørene prøver å lokke til seg nye kunder ved å fokusere på tilbudsprisen som gjelder ut året. At abonnementene blir mye dyrere etter nyttår, kommer ikke klart nok fram, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

Når ett priselement blir fremhevet, må andre vesentlige kostnader og vilkår oppgis med lik eller tilnærmet lik oppmerksomhetsverdi. Dette gjelder uansett om hvor tilbudet markedsføres, påpeker Forbrukerombudet.

Teleoperatørene har nå fått beskjed om å gi opplysninger om hva som er inkludert i tilbudet, som antall ringeminutter, meldinger og datatrafikk.

Begrensninger som at tilbudet ikke gjelder for bruk i utlandet og for spesialnummer, må også fremheves tydeligere. Forbrukeren må i tillegg få klar og tydelig informasjon om hva som skjer med abonnementet etter tilbudsperioden og om tilbudet forutsetter bindingstid. (©NTB)

Til toppen