UMTS-utfordrere finner sammen

Flere av de nye utfordrerne til de nye mobillisensene som skal tildeles i Europa de neste månedene velger nå å samarbeide fremfor å konkurrere.

Det er ventet at nederlandske KPN og selskapets japanske mobilpartner DoCoMo vil samarbeide med det Hong Kong-registrerte selskapet Hutchison Whampoa for å skaffe seg mobillisenser i de største av de europeiske mobilmarkedene. KPN og DoCoMo vil også kjøpe seg inn i Hutchisons britiske datterselskap som sammen med kanadiske TIW eier TIW UMTS som kjøpte en av fem britiske UMTS-lisenser på auksjon i april til den nette sum av 60 milliarder kroner. Hutchison er imidlertid den dominerende eier med 90 prosent av aksjene.

De tre selskapene har bekreftet samtalene, med sikte på å skaffe seg så mange UMTA-lisenser som mulig, og partene bekrefter også at samarbeidet vil inkludere UMTS-lisensen i Storbritannia.

Basert på prisen TIW betalte for den britiske mobillisensen vil KPN og DoCoMo måtte ut med halvannen milliard pund eller nærmere 20 milliarder kroner. KPN var selv med og bød på de britiske mobillisensene i vår men tapte. Selskapet har lenge varslet ambisjoner om å bli en av de tre største europeiske mobilselskapene. Samarbeidet med DoCoMo og Hutchison var alternativet for selskapet som først forsøkte fusjon med spanske Telefonica uten å lykkes.

Hutchison varslet i mai samarbeid med svenske Investor om en av de fire svenske UMTS-lisensene, men vurderer også å søke i Norge og Danmark.

Hutchison Whampoa er identisk med den tidligere hovedaksjonær i det britiske mobilselskapet Orange som Mannesmann kjøpte for over 70.000 kroner per kunde i fjor høst, noe som gav Hong Kong-selskapet 14,6 milliarder dollar (130 milliarder kroner) i aksjer og kontanter. Etter at Mannesmann i sin tur ble kjøpt av britiske Vodafone, eier Hutchison aksjer i Vodafone for 10 milliarder dollar, eller 3,5 prosent av aksjekapitalen. Dermed sitter selskapet med en kontantbeholdning på 5 milliarder dollar eller nærmere 50 milliarder kroner som nå skal investeres i europeisk mobilindustri.

Til toppen