Underholdningstjeneste død før lansering

Det knyttet seg store forventninger til Pop.com, et Internett-selskap som i samarbeid med flere Hollywood-kjendiser skulle lansere underholdningstjenester på nettet. Men selskapet kommer etter alt å dømme til å stenge dørene før noen har ledd av showet.

Underholdning på nettet kan være moro, men for nettjenesten Pop.com ble det alt annet enn gøyalt.

Selskapet skulle bli en ledene aktør for det hardt voksende markedet for underholdning på nettet. Men forrige helg satte nettjenesten sine partnere, toppledere i kjente filmselskaper som DreamWorks Interactive og Imagine Entertainment, ned foten. Planen deres var å finne en kjøper til nettjenesten - noe som ikke lot seg gjennomføre.

Dermed ble det avgjort å stille inn driften ved selskapet. 80 ansatte går en utrygg fremtid i møte. Det melder Wall Street Journal.

- Selv om nettet representerer en spennende og kreativ mulighet for oss, har markedet skiftet dramatisk siden vi startet opp. Dette har resultert i at markedet for oss har blitt mindre fristende, sier Vivian Mayer, talsperson for Dream Works til Wall Street Journal.
Steven Spielberg er en av de kjente aktørene som har etablert DreamWorks.


Livet ble med andre ord kort for Pop.com. Selskapet rakk ikke å lansere noen tjenester før døren smalt igjen. Men har du noen titalls millioner dollar i banken kan du jo kjøpe....

De amerikanske tilbudene som poppet opp i underholdnings-sektoren har den siste tiden opplevd harde stormer. Blant annet gikk det høyprofilerte selskapet Digital Entertainment Network overende tidligere i år.

Men flere mener at de tradisjonelle Hollywood-selskapene ikke alltid greier transformasjonen til nettet og nye distribusjonsmåter. Det kan nevnes som eksempel at det finnes flere mer eller mindre uavhengige aktører som lever godt i markedet og som stadig greier å hente inn kapital.

- Budskapet er at de tradisjonelle "hollywoodske" mediekunnskaper ikke alltid kan brukes til å skape et bra selskap på nettet, sier Eric Scheirer, analytiker ved Forrester Research til Wall Street Journal.

Til toppen