Underlig kostbar ADSL-utbygging for Telenor

Telenor trenger 200-300.000 bredbånds-kunder for å gå i pluss, noe konkurrenten NextGenTel rister på hodet over.

Tall fra Telenor viser at selskapet enten er lite effektive eller ikke regner på vanlige måte når selskapet forteller ha det koster å bygge ut ADSL-muligheter i Norge.

I et intervju med avisen Computerworld forteller Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas at selskapet må ha 200-300.000 kunder før bredbåndstjenesten går i pluss. Stemmer dette, kan selskapets kunder se svært langt etter eventuelle priskutt.

Baksaas opplyser til Computerworld at "en stor del av infrastrukturinvesteringer (i år i Norge) på 3,6 milliarder kroner er ADSL". Ved utgangen av tredje kvartal hadde Telenor 61.000 ADSL-kunder.

Men konkurrenten NextGenTel rister på hodet over tallene. De vil ikke kommentere Telenors tall direkte, men serverer egne tall som viser at Telenors tall er svært høye.

- Vi går nå i overskudd på driften med 33,500 kunder, forteller markedssjef Morten Ågnes til digi.no.

På spørsmål om hvor mye NextGenTel har investert, er "langt under én milliard totalt siden vi startet" det mest presise Ågnes vil si.

Nå er ikke tallene fra NextGenTel og Telenor helt sammenlignbare. Telenor bygger eller har allerede alle linjer de skal bruke, mens NextGenTel leier det selskapet trenger av langdistanselinjer fra forskjellige leverandører.

Men NextGenTels tall viser uansett at Telenor-tallene er svært høye. Mye skyldes trolig at Telenors regnestykke ikke er reelt. Telenor oppgir bare regnestykket for Telenor Plus-divisjonen og har "glemt" at mye av inntektene fra ADSL-salget havner i Networks-divisjonen. Der havner mye av inntektene fra ADSL-omsetningen og uten dette blir regnestykke mye verre enn hva det etter vanlige prinsipper ville blitt.

- Selskapet forteller at Telenor Plus-divisjonen ikke tjener penger på ADSL. Men det er ikke noen overraskelse; 50-60 prosent av inntektene havner i Telenor Networks-divisjonen, og regnskapene deres ble ikke diskutert på presentasjonen, sa teleanalytiker Tore Aarønæs til digi.no i april i år.

Les også

Hvorfor Telenor gjør dette er ikke kjent, men en mulig forklaring er at selskapet ønsker å forsvare dagens priser på ADSL i lang tid fremover.


Informasjonssjef Atle Lessum i Telenor Plus vil ikke kommentere denne problemstillingen.

Til toppen