Selv om mobilteknologien og innholdsleverandørene knapt er klare for å gjøre mobilen til «TV-apparat», viser undersøkelsen at nordmenn har klare forventninger til denne utvidelsen av mobilbruken. Spesielt gjelder dette blant ungdom.
Undersøkelsen er gjennomført av Perduco for NetCom i mai/juni blant et utvalg på 1.900 privatpersoner.
Den kartlegger at 35 prosent av befolkningen ønsker å bruke mobilen til å se TV.
Blant de under 30 år tror hele 61 prosent at de vil bruke mobilen til TV-titting i løpet av de nærmeste årene.
Blant de over 60 år svarer hver tiende det samme. Det er mer aktuelt for menn enn kvinner å bruke mobilen som TV (menn 43 prosent og kvinner 28 prosent).
Les også:
- [07.07.2005] Full radio via 3G-mobilen
- [02.05.2005] Åpner ny, norsk TV-kanal på nettet
- [05.04.2005] Norsk videoteknikk for mobiltelefonen
- [05.04.2005] Tjener godt på innholdstjenester
- [08.03.2005] Brukte mobil som tv-kamera
Ifølge undersøkelsen er det nyheter som er mest etterspurt, uavhengig av kjønn og alder (77 prosent). Deretter følger: Monteringsveiledninger og bruksanvisninger (46 prosent), sport (46 prosent), humor og underholdningsinnslag (55 prosent), musikkvideoer
(43 prosent) og matoppskrifter (31 prosent).
Personene som ble spurt ønsker å bruke mobilen til TV-titting i forbindelse med lengre reiser, ferie eller hytteturer (87 prosent), på tog, buss, trikk eller lignende (76 prosent), på jobb eller skole (29 prosent), på fest og i sosiale sammenhenger (29 prosent) og hjemme (21 prosent).
Undersøkelsen viser at menn tror de vil kunne se 22 minutter TV på mobilen av gangen, mens kvinnene svarer 13 minutter.