Ungdom vil bruke mobilen til TV-titting

En undersøkelse viser at det er ungdommen som først og fremt vil bruke mobilen til å se TV.

Selv om mobilteknologien og innholdsleverandørene knapt er klare for å gjøre mobilen til «TV-apparat», viser undersøkelsen at nordmenn har klare forventninger til denne utvidelsen av mobilbruken. Spesielt gjelder dette blant ungdom.

Undersøkelsen er gjennomført av Perduco for NetCom i mai/juni blant et utvalg på 1.900 privatpersoner.

Den kartlegger at 35 prosent av befolkningen ønsker å bruke mobilen til å se TV.

Blant de under 30 år tror hele 61 prosent at de vil bruke mobilen til TV-titting i løpet av de nærmeste årene.

Blant de over 60 år svarer hver tiende det samme. Det er mer aktuelt for menn enn kvinner å bruke mobilen som TV (menn 43 prosent og kvinner 28 prosent).

    Les også:

Ifølge undersøkelsen er det nyheter som er mest etterspurt, uavhengig av kjønn og alder (77 prosent). Deretter følger: Monteringsveiledninger og bruksanvisninger (46 prosent), sport (46 prosent), humor og underholdningsinnslag (55 prosent), musikkvideoer

(43 prosent) og matoppskrifter (31 prosent).

Personene som ble spurt ønsker å bruke mobilen til TV-titting i forbindelse med lengre reiser, ferie eller hytteturer (87 prosent), på tog, buss, trikk eller lignende (76 prosent), på jobb eller skole (29 prosent), på fest og i sosiale sammenhenger (29 prosent) og hjemme (21 prosent).

Undersøkelsen viser at menn tror de vil kunne se 22 minutter TV på mobilen av gangen, mens kvinnene svarer 13 minutter.

Til toppen